Jan Modrák: Osobní deník (nejen) o videohrách

Všeobecné | Pondělí 02.07.2012, 16:08

Zaujalo ve hrách: 2. července 2012

Pevně doufám, že už jste Indie Game: The Movie viděli. Stojí to za to, přestože už v recenzi na Games.cz jsem měl určité výhrady k autenticitě jistých scén. Následují spoilery a pokud jste film neviděli, textu nebudete rozumět. Také jsem si místy říkal, kde je asi pravda a vzpomínal na obratné manipulace autorů jinak výtečného dokumentu King of Kong (tady jsem o filmu psal, tady se dočtete o nesrovnalostech) nebo mnohem slavnějšího dokumentaristy Michaela Moorea. Nic nového pod sluncem, ale stojí za pokus si po shlédnutí snímku zkusit zjistit skutečná fakta. Dva přátelé "bývalého partnera Phila Fishe" se nezávisle na sobě vyjádřili k tomu, že byl vztah obou vývojářů vykreslen značně jednostranně. Nebyli příliš konkrétní (snad vzhledem k NDA v rozvodové smlouvě mezi oběma ex-kámoši?) a víceméně uznali, že nebylo v silách filmařů objektivně převyprávět celý příběh ze všech stran. Jenže když bývalý parťák marně žádal o možnost vyjádření, požádal alespoň po shlédnutí pracovní verze, aby bylo v závěrečných titulcích uvedeno, že mu prostor ve filmu nebyl poskynut. Objevil se tam ale opak: "Bývalý obchodní partner tvůrce Fezu se v tomto filmu odmítl vyjádřit." Oops! Tvůrci po této kritice větu upravili, ale to na věci moc nemění. Snad se jednou dozvíme, jak to s tím parťákem tehdy opravdu bylo. Ostatně, divím se, že to ještě někdo na NeoGAF nepropálil... ;-).

Marketing mobilních her je zapeklitá věc. Jeho efektivitu je zvláště na iOS téměř nemožné jakkoliv změřit a četl jsem už několik vyjádření vývojářů, podle kterých je investice do propagace mobilní hry v podstatě zbytečná. Teď se k nim na konferenci Game Horizon přidal i Torsten Reil, podle kterého v tomto segmentu marketing prostě nefunguje, a to dokonce ani u velkých her s nemalým rozpočtem. Na stejné konferenci se v téhle souvislosti zajímavě přidalo i Rovio - podle něj jsou prý pro změnu zbytečné recenze. Zdá se, že si lidé o dobrých hrách prostě řeknou. Případně koupí to, co jim na hlavní stránce nabídne Apple. A nebo...

Čtenář Def si v komentáři pod jedním z předchozích blogů povzdechl, že všude čteme jen o úspěchu a že by si daleko raději přečetl analýzu neúspěchu. Souhlasím s ním, proto mám ostatně na postmortem Gamasutry nejradši část "What went wrong". Teď ale na tomto serveru vyšlo moc zajímavé téma trefně nazvané "Gratulujeme, vaše první indie hra je propadák". A je to přesně to, co si Def (a já) přál přečíst! Příběh vývojářů, kteří za dva měsíce prodali sedm kusů hry. To co následuje je ale ještě zajímavější. Průměrná indie hra prý vydělá 1 až 10 tisíc dolarů. Máte-li štěstí, dostanete se o kousek výš a vyděláte 10 až 100 tisíc dolarů, daleko pravděpodobněji ale budete ve čtvrtině pod průměrem a vyděláte stovku až 1 tisíc dolarů. Pak autor popisuje anabázi vývoje původní iOS hry a marnou snahu pomoci její prodejnosti nefungujícím marketingem (viz předchozí odstavec). A pak i to zmíněné tragické vydání PC verze. Depresivní, ale pro vývojáře inspirativní čtení. K téhle práci je fakt potřeba srdíčko...

A ještě Nintendo. Po E3 přišlo pár spekulativních a taky často kritických článků, které příznivcům Maria a Zeldy určitě stojí za přečtení - za všechny doporučuju třeba ten na IGN, který považuje komunikaci Nintenda v poslední době za tragickou. Kotaku zase přistihlo Nintendo u okázalého ignorování 3D obrazu, kolem kterého ještě před rokem tancovalo čardáš - i s tímhle sloupkem nadšeně souhlasím. Na 3DS (ani jinde) jsem nikdy ve 3D zobrazení nic nehrál a jsem si celkem jist, že ani nikdy nebudu. Do třetice ale trochu pozitivněji - Polygon tvrdí, že se díky Nintendu dočkáme velkých věcí v multiplayeru. Článek to dokládá na příkladu dvojice Nintendo Land her, kde bude jeden hráč na GamePadu sledovat něco trochu jiného než ostatní hráči (případně diváci) na televizní obrazovce. To je jeden z cílů Wii U: "Navrhujeme hry tak, aby byly zajímavé nejen pro toho, kdo hraje na GamePadu, ale pro každého, kdo se dívá na televizi," řekl Bill Trinen, šéf marketingu Nintenda. To je skvělý koncept a díky nápadům Nintenda by snad i mohl fungovat. Jiná věc napadla Ubisoft ve hře ZombiU - hráč bude moci na displeji GamePadu sledovat řadu užitečných informací a dat, ale nepřeruší tím akci a zombie po něm stále jdou. I to je, zajímavá drobnost. Namítnete, že lze stejnou gameplay replikovat na Surface Microsoftu případně na PlayStation Vitě, které je/bude možné připojit ke konzolím a využít podobným způsobem. Jenže nativní řešení Wii U bude obrovskou výhodou. A schopnosti designérů Nintenda jakbysmet. Ano, Wii U fandím.

Twitter Digest:
@spacejunker: To najzasadnejsie z historie Atari: Bushnellovi robil sendvice Clint Eastwood a Vaso Patejdl skladal muziku na pocitacoch tejto znacky. True story k 40. výročí Atari. Ještě snad stihnu zavzpomínat.
@XzoneCZ: Podle auditu prodeje v ČR, byl start Diabla 3 na PC větší než Mafia 2 a Battlefield 3 dohromady. Očekávané, ale přesto neuvěřitelné.
@AndreasIlliger: There will be no new game by me any time soon. But there will be something new from me... Na novou hru od autora Tiny Wings čekáme už rok a půl. Ale ruku na srdce, kdybyste vydělali 4 miliony dolarů, spěchali byste?
@moolker: Co čekám od Gaikai: Že na PlayStation 4 bude za pár $ měsíčně instantní přístup ke cloud katalogu všech Sony klasik, od PS1 do současnosti. A proč na PS4? Proč ne na televizích Sony? Stačí přece připojení k internetu...