Jan Modrák: Osobní deník (nejen) o videohrách

Konzole | Pondělí 31.03.2008, 18:46

Dohráno: Zack & Wiki

Délka pětatřicet hodin, spousta hardcore zákysů a místy téměř pixel huntingová hratelnost. Co jsem ale čekal, když je Zack & Wiki ve skutečnosti docela typická old-skool adventure (srovnání s Lost Vikings je dost nepřesné, s Gobliiins už přihořívá, ale pozor - navzdory dvěma postavám v titulu celou dobu ovládáte vlastně jen jednu)? Díky japonským kořenům dostává hratelnost grády a grafika sympatický výtvarný styl, zároveň tu ale musím vytknout absenci dabingu. U japonských her především na Nintendo platformách je obvyklé, že jsou textové dialogy doplněny pouze výkřiky či citoslovci (viz třeba hry s Mariem, který mívá jen několik základních hlášek). Nijak zvlášť mi to nevadí, pokud to ovšem nejsou odpudivé skřeky, které trhají uši. A to je právě případ Zacka & Wikiho. Vůbec bych se nedivil, kdyby pouze tenhle zdánlivě nepodstatný prvek odradil už po pár minutách řadu hráčů zvyklých na adventury z PC. Přitom právě pro ně je hra jako stvořená. Mimochodem, s tímhle souvisí jedna vtipná historka - na loňském E3 totiž Capcom hru prezentoval oficiálním videem, kde je v jednom okamžiku slyšet výkřik "alláh akbar" (je to v čase 00:18). Na základě stížností jisté islámské organizace Capcom zvuk z finální verze odstranil.

Nebýt tohoto a nebýt místy opravdu trochu příliš frustrující hratelnosti, byl bych docela nadšený. Řada hádanek je hodně originální a hodně mě také bavilo ovládání výhradně pomocí Wiimote. Ani na vteřinu (!) jsem neměl problém s kamerou, všechno je hodně intuitivní a v mnoha situacích ovladač chytře využijete při použití nějakého předmětu. Deštník otevřete pozvednutím a stisknutím nejspodnějšího tlačítka, zippo zapálíte lehkým klepnutím a "škrtnutím" šipky dolů na d-padu, laso roztočíte nad hlavou a vrhnete pohybem dopředu a (to je můj favorit) telefon můžete použít přiložením k uchu a vyslechnutím instrukcí z malého reproduktoru na ovladači. Jen škoda, že je detekce pohybu místy maličko nepřesná.

Zack & Wiki je hra, která vyžaduje trpělivost (pokud tedy nechcete podvádět s GameFAQs, pak je to o něčem jiném) a která má své velmi silné i velmi slabé okamžiky. Odhaduju, že bude většina lidí z téhle hry zhruba tak do třetiny (tj. přes 10 hodin hraní) nadšená a pak jí zahodí. I to vzhledem ke zmíněné délce není vůbec špatné. Já se kousnul, slabší místa překonal a nelituju!

PS: Na evropském oficiálním webu si můžete vyzkoušet (zvolte Gameplay a Play a demo level) ve zjednodušené podobě celou jednu (byť velmi krátkou) úroveň, které je i ve hře!