|
Budoucnost
Kingpinu není jasná - až se za pár let ohlédneme a vzpomeneme na něj, stanou se dvě
různé věci. Buď jej budeme oslavovat jako titul, který dokázal, že hry nejsou jen
pro děti, nebo jej budeme zatracovat, protože způsobil zákazy, omezení a tvrdou
cenzuru. Ať tak či onak, Kingpin bude asi nejkontroverznější hrou všech dob.
Opravdu! Zapomeňte na Grand Theft Auto, Carmageddon, Postal, Phantasmagorii a podobné
hračky pro nemluvňata, teprve nyní je tu hra, která posouvá laťku akceptovatelnosti
až na samotnou hranici, a my jí držme palce, ať ji nikdo neshodí. Kingpin je o
gangsterech. Ne o takových, jakým byl Al Capone, ale o těch z filmů Reservoir Dogs,
Natural Born Killers či Pulp Fiction, které i nejodvážnější televizní stanice
pouštějí dlouho po desáté. Kingpin je o obyvatelích drsných čtvrtí Harlem či
Bronx, kteří často neumějí psát ani číst, ale zato dokonale ovládají všechny
variace na slovo "fuck".
Kingpin je postaven na technologii Quaka II, kterou známe mj. z her Half-Life a Sin.
Právě tyto v obou případech mimořádně kvalitní hry patří do stejné kategorie
jako Kingpin, a přestože mají i mnoho společného, je právě Kingpin tou
nejodlišnější. Už třeba příběh - zatímco v Sinu bojujete za svět proti
neposlušné Elexis a v Half-Lifu proti hordě alienů a spiknuvších se vojáků, v
Kingpinu je vše dlouhou dobu značně nejasné a skutečný důvod celé anabáze se
nedozvíte prakticky nikdy. Není to vůbec nic špatného, právě naopak - přispívá
to nekonvenčnímu zaměření hry, které je ostatně cítit na každém kroku i ve
většině ostatních jejích prvků.
Technologie a
vylepšení
Když tak nad tím přemýšlím, všechny tři zmíněné tituly s sebou přinesly
klíčovou změnu, která byla pro kvalitu dané hry a částečně i pro další vývoj
žánru rozhodující. Sin zaujal svým nelineárním příběhem, kdy jste po prvním
dokončení objevili jen nějakých 70 % hry, Half-Life si hráče získal skvělým
skriptováním, jemuž vděčíme za úžasnou atmosféru a Kingpin má počítačem
řízené spoluhráče. Jistě, ti byli již v Half-Lifu, ale teprve zde hrají klíčovou
roli a na rozdíl od HL se tu bez nich, obzvláště ve vyšších obtížnostech
neobejdete. Jejich AI je excelentní, o čemž vás přesvědčí jméno autora, který
před Kingpinem vytvořil dosud nejlepšího bota pro Quaka II, Erasera. Ryan
"Ridah" Feltrin dokázal vytvořit "kumpány", před kterými prostě
neutečete a jejichž zaseknutí je skutečně výjimečné (při dvojím dohrání se mi
to podařilo jedinkrát). Je to hozená rukavice Daikataně, která má být založena na
stejném principu - Kingpin to dokázal na jedničku.
Tím ovšem výčet
inovací zdaleka nekončí, i když zde již jde o kosmetické úpravy, které sice dobře
zní na krabici hry, ale ve skutečnosti až takový vliv na gameplay nemají. Tělo,
přesněji model každé z postav je tvořen z patnácti částí, které jsou nejen
různě náchylné na poškození, ale také ve svém důsledku různě reagují.
Zasáhnete-li někoho do nohy, kulhá, trefíte-li se mu do ruky, drží se za ni,
trefíte-li hlavu, pravděpodobně si lehne a usne, i když to bohužel není tak rychlé,
jak by to mělo být a jak to bylo například v Sinu. S tím ovšem souvisí jediná
vážnější výhrada k obtížnosti - ačkoliv je hra na Easy zpočátku poměrně
těžká, v poslední fázi nalézáme lékárničky takřka na každém kroku. Naopak na
nejtěžší Real je zase nepříjemné, že je člověk sice snadno umlácen tyčí, ale
sám musí vystřelit do soupeřovy hlavy hned několikrát, což má k realitě daleko.
Poškození poznáte i podle stop či loužiček krve, nemluvě o grimasách na
tvářích.
Poslední vychytávkou, na kterou nesmím zapomenout i když jsem ji příliš
nepostřehl, je údajný RPG způsob vylepšování kvality střelby - zpočátku prý
vaše kulky nenajdou cíl tak, jak by měly, tj. podle zaměřovacího kurzoru, ale více
či méně vedle. Teprve po jisté praxi se na svůj crosshair můžete stoprocentně
spolehnout. Zajímavé,což?
Design, gameplay a
vylepšení
Všechny tyto a další změny i vylepšení mají sloužit k většímu požitku ze hry,
a samozřejmě tomu tak je, daleko větší vliv na něj však mají herní změny, které
jsou tu vskutku obrovské. Tou největší je asi fakt, že to je zatím nejreálnější
3D akce. Co vám budu nalhávat, daleko pravděpodobněji, než do Black Messa
laboratoře, se podíváte do Harlemu a daleko spíše se tam setkáte s drsnými
černochy než s roztomilými vetřelci. V Kingpinu si snad s výjimkou několika psů a
myší proti ničemu slizkému či chlupatému nezastřílíte a už vůbec k tomu
nepoužijete BFG, plazmu nebo voodoo panenku, ale reálnou brokovnici, pistoli
popřípadě oblíbenou zbraň každého výtržníka, plamenomet. Zbraně jsou výtečně
vyvážené a do kriminálního prostředí skvěle zapadají.
Totéž pochopitelně platí i o prostředí. Děj se odehrává sice v anonymních
zákoutích a uličkách vykřičené čtvrti z 50. či 60. let - továrna, stoky,
železniční překladiště, doky a samozřejmě ulice, to vše je výborně navrženo a
z monitoru na vás dýchne ta pravá atmosféra, obzvláště když se zaposloucháte do
nadávek zdejších postaviček a ještě si k tomu pustíte Cypress Hill. Tato asi
nejslavnější hiphopová kapela přispěla na CD třemi skladbami, bohužel vesměs
převzatými z posledního alba "IV". Musím říci, že design úrovní mne
velmi příjemně překvapil, od autorů Redneck Rampage a obstojného, ale přeci jen
sterilního add-onu pro Quake II jsem nic geniálního nečekal, ale mýlil jsem se.
Excelentní jsou především doky, nezapomenu ovšem ani na továrnu a železnici. Jen
mne trochu mrzí, že jsem se nedočkal žádných dlouhých ingame animací (obvykle to
sfoukli za pár vteřin), nemluvě o jízdě na motorce či vlakem, které by už tak
nadstandardní hratelnost ještě zdokonalily.
Co se týče herního scénáře, to co načal Half-Life a Requiem, hoši z Xatrixu
dovedli k dokonalosti. Prakticky bez přestávky je třeba kombinovat a přemýšlet jak
pokračovat, vedle běžných záležitostí jako hledání klíčů jde obvykle právě o
spolupráci s jinými obyvateli, kteří pro vás například otevírají sejfy či lámou
zámky - to vše narozdíl od zmíněných her od začátku do konce, takže nečekejte
žádný stereotyp či nudu, i když délka hry je minimálně stejná. Všechny
zmíněné úkoly nepůsobí nijak odpudivě, a i když uznávám, že hledání bratra
sličné barmanky není zrovna v souladu s drsnou existencí, kde se každý stará jen
sám o sebe, ale hraje se to skvěle. Obyvatelé hry jsou vůbec velmi často nápomocní,
a proto kdykoliv si nevíte rady, je třeba s nimi prohodit řeč - k tomu slouží
speciální tlačítka pro pozitivní a negativní odpověď, kde ta druhá obvykle vede
ke smrti jednoho z diskutujících. Prakticky v každé ze šesti částí hry je bar,
který je považován za jakési neutrální místo, kde se nestřílí, ale dohadují
obchody. Právě tady často narazíte na vhodné spolubojovníky, případně na jinak
užitečné osoby.
Stejně důležitou
budovou je ovšem síť obchodů Pawn-O-Matic, ve kterých je možné za peníze dokoupit
zbraně, munici, brnění či energii. Peníze nalézáte nejen v sejfech a na policích v
místnostech, ale především v mrtvých soupeřích. Vzhledem k možnosti nákupů se
tak stávají stejně podstatnou hodnotou jako munice, energie a brnění.
Tak jak?
Kingpin je zkrátka přeplněn vylepšeními a opět dokazuje, že engine Quaka II je
minimálně rovnocenným soupeřem Unrealu a všem dalším konkurentům. Kingpin je
bezesporu skvělá hra, která si zaslouží pozornost každého fandy 3D akcí. Možná
budete zpočátku podrážděni prvky adventury, ale za pár okamžiků tomu přijdete na
chuť a na Kingpin nedáte, tak jako já a zakrátko i celý Americký kongres, dopustit.
Hodnocení single-player:85%
Multiplayer
Multiplayer Kingpinu je vytvořen v souladu se singleplayer hrou, takže čekejte
adrenalinovou smršť mezi ulicemi a přestřelky gangů. Z toho vyplývá, že je
Kingpin, podobně jako například Half-Life, stvořen spíše pro týmové bitky, ale ani
pravidla "free for all" bych nepodceňoval.
Už při zakládání hry je každému jasné, jak vážně to s deathmatchem v Kingpinu
autoři mysleli. Máte na výběr nespočet různých skinů, které můžete díky
rozdělení na tři části (hlava, tělo s rukama a nohy) libovolně měnit a navíc je
obohatit o klobouk, případně doutník. Engine je vzhledem k využití technologie Quake
II obstojně optimalizovaný a intuitivní, díky přiloženému GameSpy nebudete mít
problémy ani při hře přes internet, kde vzhledem ke kvalitám hry již nyní existují
desítky serverů. Oficiálních DM levelů je osm. Velmi důležitou součástí
deathmatche v Kingpinu jsou skvělé zbraně, které jsou výtečně vyvážené.
Tommy-gun je na blízko účinný samopal, granáty z granátometu se neodráží jen od
země a zdí, ale i od těla (což tuším zatím nikde nebylo) a explodují teprve po
určité době, perfektní je ovšem především plamenomet, který má obrovské
uplatnění hlavně ve skupinové přestřelce.
Nejzajímavější je ovšem GangBang, týmová variace na CTF. Cílem týmu je dostat do
svého sejfu určitý počet peněz, standardně například 2 tisíce dolarů. To se
děje buď vykrádáním neutrálního místa, ze kterého můžete vzít až 150 dolarů,
případně vykrádáním sejfu druhého týmu, ze kterého můžete ukrást až 200
dolarů. Zatímco zpočátku týmy logicky plní svou pokladničku z "banky",
později je třeba snižovat depozit soupeři, takže se boj přenáší do základen.
Velmi podstatný je také fakt, že při GangBangu nehrají roli fragy, jediným hlediskem
je právě počet peněz v sejfu. Tato pravidla nepostrádají nic z kouzla CTF, právě
naopak - přidávají do něj taktiku a ještě více je třeba spolupracovat v rámci
týmu.
Deathmatch Kingpinu je jako stvořený pro hravé týmy, GangBang patří spolu s Team
Fortress k tomu nejlepšímu, co je v současné době k dispozici. V klasickém
deathmatchi sice nedosahuje hardcore kvalit Quaka II a nenabízí ani boty (v což jsem
vzhledem k autorství Erasera, jednoho z programátorů, tajně doufal), přesto však
díky osobitému designu úrovní a vyváženosti zbraní má co nabídnout.
Hodnocení multiplayer:80%
Poznámka autora: V rubrice TIPY a TRIKY naleznete rozsáhlý návod s cheaty a
kompletním walkthrough Kingpinem.
Bludr
16-07-1999 | 21:00
Převzato z časopisu GameStar |
|