Kingpin
Xatrix Entertainment


Budoucnost Kingpinu není jasná - až se za pár let ohlédneme a vzpomeneme na něj, stanou se dvě různé věci. Buď jej budeme oslavovat jako titul, který dokázal, že hry nejsou jen pro děti, nebo jej budeme zatracovat, protože způsobil zákazy, omezení a tvrdou cenzuru. Ať tak či onak, Kingpin bude asi nejkontroverznější hrou všech dob.

Opravdu! Zapomeňte na Grand Theft Auto, Carmageddon, Postal, Phantasmagorii a podobné hračky pro nemluvňata, teprve nyní je tu hra, která posouvá laťku akceptovatelnosti až na samotnou hranici, a my jí držme palce, ať ji nikdo neshodí. Kingpin je o gangsterech. Ne o takových, jakým byl Al Capone, ale o těch z filmů Reservoir Dogs, Natural Born Killers či Pulp Fiction, které i nejodvážnější televizní stanice pouštějí dlouho po desáté. Kingpin je o obyvatelích drsných čtvrtí Harlem či Bronx, kteří často neumějí psát ani číst, ale zato dokonale ovládají všechny variace na slovo "fuck".

Kingpin je postaven na technologii Quaka II, kterou známe mj. z her Half-Life a Sin. Právě tyto v obou případech mimořádně kvalitní hry patří do stejné kategorie jako Kingpin, a přestože mají i mnoho společného, je právě Kingpin tou nejodlišnější. Už třeba příběh - zatímco v Sinu bojujete za svět proti neposlušné Elexis a v Half-Lifu proti hordě alienů a spiknuvších se vojáků, v Kingpinu je vše dlouhou dobu značně nejasné a skutečný důvod celé anabáze se nedozvíte prakticky nikdy. Není to vůbec nic špatného, právě naopak - přispívá to nekonvenčnímu zaměření hry, které je ostatně cítit na každém kroku i ve většině ostatních jejích prvků.

Technologie a vylepšení

Když tak nad tím přemýšlím, všechny tři zmíněné tituly s sebou přinesly klíčovou změnu, která byla pro kvalitu dané hry a částečně i pro další vývoj žánru rozhodující. Sin zaujal svým nelineárním příběhem, kdy jste po prvním dokončení objevili jen nějakých 70 % hry, Half-Life si hráče získal skvělým skriptováním, jemuž vděčíme za úžasnou atmosféru a Kingpin má počítačem řízené spoluhráče. Jistě, ti byli již v Half-Lifu, ale teprve zde hrají klíčovou roli a na rozdíl od HL se tu bez nich, obzvláště ve vyšších obtížnostech neobejdete. Jejich AI je excelentní, o čemž vás přesvědčí jméno autora, který před Kingpinem vytvořil dosud nejlepšího bota pro Quaka II, Erasera. Ryan "Ridah" Feltrin dokázal vytvořit "kumpány", před kterými prostě neutečete a jejichž zaseknutí je skutečně výjimečné (při dvojím dohrání se mi to podařilo jedinkrát). Je to hozená rukavice Daikataně, která má být založena na stejném principu - Kingpin to dokázal na jedničku.

kingpin1l.jpg (3044 bytes)   kingpin2l.jpg (3678 bytes)   kingpin3l.jpg (3073 bytes)

Tím ovšem výčet inovací zdaleka nekončí, i když zde již jde o kosmetické úpravy, které sice dobře zní na krabici hry, ale ve skutečnosti až takový vliv na gameplay nemají. Tělo, přesněji model každé z postav je tvořen z patnácti částí, které jsou nejen různě náchylné na poškození, ale také ve svém důsledku různě reagují. Zasáhnete-li někoho do nohy, kulhá, trefíte-li se mu do ruky, drží se za ni, trefíte-li hlavu, pravděpodobně si lehne a usne, i když to bohužel není tak rychlé, jak by to mělo být a jak to bylo například v Sinu. S tím ovšem souvisí jediná vážnější výhrada k obtížnosti - ačkoliv je hra na Easy zpočátku poměrně těžká, v poslední fázi nalézáme lékárničky takřka na každém kroku. Naopak na nejtěžší Real je zase nepříjemné, že je člověk sice snadno umlácen tyčí, ale sám musí vystřelit do soupeřovy hlavy hned několikrát, což má k realitě daleko. Poškození poznáte i podle stop či loužiček krve, nemluvě o grimasách na tvářích.

Poslední vychytávkou, na kterou nesmím zapomenout i když jsem ji příliš nepostřehl, je údajný RPG způsob vylepšování kvality střelby - zpočátku prý vaše kulky nenajdou cíl tak, jak by měly, tj. podle zaměřovacího kurzoru, ale více či méně vedle. Teprve po jisté praxi se na svůj crosshair můžete stoprocentně spolehnout. Zajímavé,což?

Design, gameplay a vylepšení

Všechny tyto a další změny i vylepšení mají sloužit k většímu požitku ze hry, a samozřejmě tomu tak je, daleko větší vliv na něj však mají herní změny, které jsou tu vskutku obrovské. Tou největší je asi fakt, že to je zatím nejreálnější 3D akce. Co vám budu nalhávat, daleko pravděpodobněji, než do Black Messa laboratoře, se podíváte do Harlemu a daleko spíše se tam setkáte s drsnými černochy než s roztomilými vetřelci. V Kingpinu si snad s výjimkou několika psů a myší proti ničemu slizkému či chlupatému nezastřílíte a už vůbec k tomu nepoužijete BFG, plazmu nebo voodoo panenku, ale reálnou brokovnici, pistoli popřípadě oblíbenou zbraň každého výtržníka, plamenomet. Zbraně jsou výtečně vyvážené a do kriminálního prostředí skvěle zapadají.

Totéž pochopitelně platí i o prostředí. Děj se odehrává sice v anonymních zákoutích a uličkách vykřičené čtvrti z 50. či 60. let - továrna, stoky, železniční překladiště, doky a samozřejmě ulice, to vše je výborně navrženo a z monitoru na vás dýchne ta pravá atmosféra, obzvláště když se zaposloucháte do nadávek zdejších postaviček a ještě si k tomu pustíte Cypress Hill. Tato asi nejslavnější hiphopová kapela přispěla na CD třemi skladbami, bohužel vesměs převzatými z posledního alba "IV". Musím říci, že design úrovní mne velmi příjemně překvapil, od autorů Redneck Rampage a obstojného, ale přeci jen sterilního add-onu pro Quake II jsem nic geniálního nečekal, ale mýlil jsem se. Excelentní jsou především doky, nezapomenu ovšem ani na továrnu a železnici. Jen mne trochu mrzí, že jsem se nedočkal žádných dlouhých ingame animací (obvykle to sfoukli za pár vteřin), nemluvě o jízdě na motorce či vlakem, které by už tak nadstandardní hratelnost ještě zdokonalily.

Co se týče herního scénáře, to co načal Half-Life a Requiem, hoši z Xatrixu dovedli k dokonalosti. Prakticky bez přestávky je třeba kombinovat a přemýšlet jak pokračovat, vedle běžných záležitostí jako hledání klíčů jde obvykle právě o spolupráci s jinými obyvateli, kteří pro vás například otevírají sejfy či lámou zámky - to vše narozdíl od zmíněných her od začátku do konce, takže nečekejte žádný stereotyp či nudu, i když délka hry je minimálně stejná. Všechny zmíněné úkoly nepůsobí nijak odpudivě, a i když uznávám, že hledání bratra sličné barmanky není zrovna v souladu s drsnou existencí, kde se každý stará jen sám o sebe, ale hraje se to skvěle. Obyvatelé hry jsou vůbec velmi často nápomocní, a proto kdykoliv si nevíte rady, je třeba s nimi prohodit řeč - k tomu slouží speciální tlačítka pro pozitivní a negativní odpověď, kde ta druhá obvykle vede ke smrti jednoho z diskutujících. Prakticky v každé ze šesti částí hry je bar, který je považován za jakési neutrální místo, kde se nestřílí, ale dohadují obchody. Právě tady často narazíte na vhodné spolubojovníky, případně na jinak užitečné osoby.

kingpin4l.jpg (4183 bytes)   kingpin5l.jpg (3343 bytes)   kingpin6l.jpg (4047 bytes)

Stejně důležitou budovou je ovšem síť obchodů Pawn-O-Matic, ve kterých je možné za peníze dokoupit zbraně, munici, brnění či energii. Peníze nalézáte nejen v sejfech a na policích v místnostech, ale především v mrtvých soupeřích. Vzhledem k možnosti nákupů se tak stávají stejně podstatnou hodnotou jako munice, energie a brnění.

Tak jak?

Kingpin je zkrátka přeplněn vylepšeními a opět dokazuje, že engine Quaka II je minimálně rovnocenným soupeřem Unrealu a všem dalším konkurentům. Kingpin je bezesporu skvělá hra, která si zaslouží pozornost každého fandy 3D akcí. Možná budete zpočátku podrážděni prvky adventury, ale za pár okamžiků tomu přijdete na chuť a na Kingpin nedáte, tak jako já a zakrátko i celý Americký kongres, dopustit.

Hodnocení single-player:
85%

Multiplayer

Multiplayer Kingpinu je vytvořen v souladu se singleplayer hrou, takže čekejte adrenalinovou smršť mezi ulicemi a přestřelky gangů. Z toho vyplývá, že je Kingpin, podobně jako například Half-Life, stvořen spíše pro týmové bitky, ale ani pravidla "free for all" bych nepodceňoval.

Už při zakládání hry je každému jasné, jak vážně to s deathmatchem v Kingpinu autoři mysleli. Máte na výběr nespočet různých skinů, které můžete díky rozdělení na tři části (hlava, tělo s rukama a nohy) libovolně měnit a navíc je obohatit o klobouk, případně doutník. Engine je vzhledem k využití technologie Quake II obstojně optimalizovaný a intuitivní, díky přiloženému GameSpy nebudete mít problémy ani při hře přes internet, kde vzhledem ke kvalitám hry již nyní existují desítky serverů. Oficiálních DM levelů je osm. Velmi důležitou součástí deathmatche v Kingpinu jsou skvělé zbraně, které jsou výtečně vyvážené. Tommy-gun je na blízko účinný samopal, granáty z granátometu se neodráží jen od země a zdí, ale i od těla (což tuším zatím nikde nebylo) a explodují teprve po určité době, perfektní je ovšem především plamenomet, který má obrovské uplatnění hlavně ve skupinové přestřelce.

Nejzajímavější je ovšem GangBang, týmová variace na CTF. Cílem týmu je dostat do svého sejfu určitý počet peněz, standardně například 2 tisíce dolarů. To se děje buď vykrádáním neutrálního místa, ze kterého můžete vzít až 150 dolarů, případně vykrádáním sejfu druhého týmu, ze kterého můžete ukrást až 200 dolarů. Zatímco zpočátku týmy logicky plní svou pokladničku z "banky", později je třeba snižovat depozit soupeři, takže se boj přenáší do základen. Velmi podstatný je také fakt, že při GangBangu nehrají roli fragy, jediným hlediskem je právě počet peněz v sejfu. Tato pravidla nepostrádají nic z kouzla CTF, právě naopak - přidávají do něj taktiku a ještě více je třeba spolupracovat v rámci týmu.

Deathmatch Kingpinu je jako stvořený pro hravé týmy, GangBang patří spolu s Team Fortress k tomu nejlepšímu, co je v současné době k dispozici. V klasickém deathmatchi sice nedosahuje hardcore kvalit Quaka II a nenabízí ani boty (v což jsem vzhledem k autorství Erasera, jednoho z programátorů, tajně doufal), přesto však díky osobitému designu úrovní a vyváženosti zbraní má co nabídnout.

Hodnocení multiplayer:
80%

Poznámka autora: V rubrice TIPY a TRIKY naleznete rozsáhlý návod s cheaty a kompletním walkthrough Kingpinem.

Bludr
16-07-1999 | 21:00
Převzato z časopisu GameStar

Zpět na hlavní stránku...

Copyright (c) Jan Modrák, Quake-CZ 1996-1999
Design by Teether & Pittbull