|
Konec roku tradičně slouží k pohledům do budoucnosti a prognózám, ale na druhé
straně také k ohlédnutí a bilancování. Ani Quake-CZ není výjimkou. Hned v příštím
editorialu se seznámíme s tím co nás při troše štěstí letos potká (a hele, tady
jde Romero..) v nejbližších dvanácti měsících, ale protože považuji minulost za
stejně důležitou jako budoucnost, myslím že krátké ohlédnutí do roku 1999 není
od věci.
Jaký byl rok 1999?
Letošní rok jsem já osobně vnímal do značné míry jako rok přípravný. V našem
milovaném žánru právě probíhá stejná přestavba jako ve světě konzolí. I tam život
jedné generace (PS, N64) končí a než se druhá (DC, PS2 ..) rozkouká, budou se nebozí
konzolisté nějaký čas setkávat se skvěle hratelnými, ale ošklivými hrami a nebo
naopak s hrami krásnými, ale nudnými. Paralelu spatřuji v enginech. Odmyslíme-li si
zastydlý ION Storm, právě v tomto roce skončila éra technologie Q2, z posledního
mele i Unreal a to ani nehovořím o projektech, které byly odloženy z důvodu přechodu
na technologii UT či Q3. Příští rok nás v tomto ohledu čeká daleko více - ať už
tito přeběhlíci nebo čerstvé projekty. S trochou štěstí se konečně dočkáme
Duke Nukem Foreveru a Team Fortress II a když budeme všichni hodní, MOŽNÁ ex-Xatrix
stihne i toho Wolfíka, i když tomu myslím nikdo nevěří. Takže ok - všechno zlé je
pro něco dobré.
Další trend, který už všímaví hráči mohli zpozorovat několikátým rokem se týká
toho nejcennějšího. Samotného symbolu žánru. 3D akce jsou stále tak silné jako dříve,
dost možná ještě silnější, ale v rámci boje o nové trhy a zákazníky se bohužel
trochu transformují - že jsou více interaktivní a mají daleko propracovanější příběh
mi vůbec nevadí, horší je, že v rámci většího důrazu na hlavní postavu stále více
her využívá "third person" pohledu zpoza zad (a ujišťuji vás že nyní nemám
na mysli Tomb Raidera či Indyho - ty berou "kšeft" spíše tradičním
adventurám). Teprve v poslední době ty nejlepší začínají být alespoň trochu k světu,
ale v multiplayeru to nikdy nebude ono. Bohužel, ani tady není budoucnost růžová.
Awards
Ale nebuďme jen pesimisté, letos to nebylo tak špatné a něco kvalitních i skvělých
her se urodilo. Na řadě je pár virtuálních cen, které jsem se rozhodl v několika
kategoriích udělit. Není toho moc a ano, mohl jsem si s tím dát trochu více práce a
vymyslet několik pikantních kategorií jako třeba GameCenter Spinnies,
ale neudělal jsem to. Hanba mi. Tak do toho a ... čau za rok!
Nejlepší singleplayer hra |
Winner is: Half-Life: Opposing Force - Hned úvodem je ovšem třeba
říci, že se tento rok neobjevila žádná pecka jakými byly v posledních letech Quake
II, Unreal a Half-Life. Důkazem je právě fakt, že se vítězem stal mission pack pro
tuto rok starou, ale stále všemi opěvovanou a tedy nepřekonanou hru. Opposing Force
sice JE krátký jako každý mission pack, z herního hlediska byl však od své předlohy
nebývale odlišný a to mu spolu se skvělou hratelností zajistilo vítězství. Sice v
nevelké konkurenci, ale pořád vítězství.
Stupně vítězů: Když ne kvalita, tak alespoň
kvantita. Tedy, možná je to jen můj pocit, ale singleplayer FPS bylo v posledním roce
dost. Aliens vs. Predator, Kingpin, Wheel of Time a Requiem jsou ty nejlepší. 3D akční
žánr se zkrátka stále drží.
|
Nejlepší multiplayer hra |
Winner is: Quake III Arena - Rozsouzení této kategorie
naopak nebylo nikterak snadné. Team Fortress II byl sice odsunut, přesto se během 12-ti
měsíců objevily hned dvě hvězdné multiplayer akce. Obě jsou skvělé a svým způsobem
jiné, takže někteří chytrolíni naoko prosazují názor, že by se němely srovnávat.
Čas ovšem ukáže. Můj názor je, že jedinou vážnou nevýhodu Q3A, absenci většího
počtu herních variant komunita brzy vygumuje. A možná právě ta (nevelká) komunita
kolem UT bude nakonec i záhubou Unreal Tournamentu.
Stupně vítězů: Jen o maličký stupínek pod vítězem
tedy Unreal Tournament. Z nespecializovaných her se nikdo moc nevytáhl, stále se daleko
více hraje Half-Life a - mhhmmm - Quake 1. Snad jen Kingpin a Aliens vs. Predator za něco
stály, ale na medaili to není.
|
Nejlepší
ne-FPS hra |
Winner is: RollerCoaster Tycoon - I hardcore quaker občas potřebuje
vypustit a právě RollerCoaster Tycoon v tomto směru plní svou roli výtečně. Kromě
toho je ovšem i skvělou hrou, která ve mne jako jediná hra z loňského roku dokázala
vyčarovat stejné pocity jako ve starých časech. Tahle úžasně propracovaná simulace
zábavního parku se zaměřením na horské dráhy má zkrátka srdce a kouzelnou
hratelnost. A kromě toho, RCT je stejně vhodný pro pětileté jako pro třicátníky,
což také o lecčems vypovídá.
Stupně vítězů: Jinak však musím říci, že
mě letos na PC příliš her nenadchlo (na PS na N64 to bylo mnohem lepší). Z ostatních
tedy jmenují alespoň Driver, Indiana Jones and the Infernal Machine, Gruntz a Midtown
Madness. Snad máte lepší vkus a bavili jste se více.
|
Nejlepší nekomerční projekt |
Winner is: Team Fortress Classic - Support vývojářů se stále
zlepšuje a v posledním roce to dokázal především Valve Software, kteří začátkem
dubna vydali bezplatně Team Fortress Classic. Nejen že jde o jediný projekt této
velikosti od profesionálního týmu za který nemusíte platit ani korunu, ale ono i to
srovnání s amatérskými projekty (a že i těch je díkybohu spousta) dopadá pro TFC
skvěle. Klasický TF týmový deathmatch s různými postavami obohatil Valve o skvělé
mapy a i v dalších měsících produkt vylepšoval do dokonalosti.
Stupně vítězů: Je toho hodně, takže jen
telegraficky, ať se sem vejde co nejvíce - LMCTF pro Q2, Action Half-Life, Counterstrike
pro HL, Redemption pro HL, atd. atd. Snad vyjde čas a budu se k této záležitosti moc
ještě vrátit, byla by škoda na něco zapomenout.
|
To nejlepší z .cz |
Winner is: QuakeHazard - Co že bylo největší událostí
uplynulého roku pro české quakery? Není sporu - jednoznačně konání zatím největší
Quake party v Česku. QuakeHazard pojmul v posledních říjnových dnech hodně přes
stovku hráčů (zdaleka nejen z .cz domény) a doufejme, že ukázal všem pesimistickým
strašpytlům, že to jde a nebude v historii Quake života v ČR osamocen. Obrovské díky
patří jeho pořadatelům, účastníkům a celé české quake komunitě. Kam bysme se
bez ní dostali...
Stupně vítězů: Na druhém místě je třeba zmínit
skvělý komunitu podporující QuakeChannel, který si poklonu zaslouží už jen třeba
díky Clanringu. A nezapomínejme ani na stále aktivní, skvělé a usměvavé
NecroRaisers ;-). |
Bludr
01-01-2000
|
|