Quake-CZ 1999 Awards
Editorial #2: Best of 1999



Konec roku tradičně slouží k pohledům do budoucnosti a prognózám, ale na druhé straně také k ohlédnutí a bilancování. Ani Quake-CZ není výjimkou. Hned v příštím editorialu se seznámíme s tím co nás při troše štěstí letos potká (a hele, tady jde Romero..) v nejbližších dvanácti měsících, ale protože považuji minulost za stejně důležitou jako budoucnost, myslím že krátké ohlédnutí do roku 1999 není od věci.

Jaký byl rok 1999?

Letošní rok jsem já osobně vnímal do značné míry jako rok přípravný. V našem milovaném žánru právě probíhá stejná přestavba jako ve světě konzolí. I tam život jedné generace (PS, N64) končí a než se druhá (DC, PS2 ..) rozkouká, budou se nebozí konzolisté nějaký čas setkávat se skvěle hratelnými, ale ošklivými hrami a nebo naopak s hrami krásnými, ale nudnými. Paralelu spatřuji v enginech. Odmyslíme-li si zastydlý ION Storm, právě v tomto roce skončila éra technologie Q2, z posledního mele i Unreal a to ani nehovořím o projektech, které byly odloženy z důvodu přechodu na technologii UT či Q3. Příští rok nás v tomto ohledu čeká daleko více - ať už tito přeběhlíci nebo čerstvé projekty. S trochou štěstí se konečně dočkáme Duke Nukem Foreveru a Team Fortress II a když budeme všichni hodní, MOŽNÁ ex-Xatrix stihne i toho Wolfíka, i když tomu myslím nikdo nevěří. Takže ok - všechno zlé je pro něco dobré.

Další trend, který už všímaví hráči mohli zpozorovat několikátým rokem se týká toho nejcennějšího. Samotného symbolu žánru. 3D akce jsou stále tak silné jako dříve, dost možná ještě silnější, ale v rámci boje o nové trhy a zákazníky se bohužel trochu transformují - že jsou více interaktivní a mají daleko propracovanější příběh mi vůbec nevadí, horší je, že v rámci většího důrazu na hlavní postavu stále více her využívá "third person" pohledu zpoza zad (a ujišťuji vás že nyní nemám na mysli Tomb Raidera či Indyho - ty berou "kšeft" spíše tradičním adventurám). Teprve v poslední době ty nejlepší začínají být alespoň trochu k světu, ale v multiplayeru to nikdy nebude ono. Bohužel, ani tady není budoucnost růžová.

Awards

Ale nebuďme jen pesimisté, letos to nebylo tak špatné a něco kvalitních i skvělých her se urodilo. Na řadě je pár virtuálních cen, které jsem se rozhodl v několika kategoriích udělit. Není toho moc a ano, mohl jsem si s tím dát trochu více práce a vymyslet několik pikantních kategorií jako třeba GameCenter Spinnies, ale neudělal jsem to. Hanba mi. Tak do toho a ... čau za rok!

Nejlepší singleplayer hra
Winner is: Half-Life: Opposing Force - Hned úvodem je ovšem třeba říci, že se tento rok neobjevila žádná pecka jakými byly v posledních letech Quake II, Unreal a Half-Life. Důkazem je právě fakt, že se vítězem stal mission pack pro tuto rok starou, ale stále všemi opěvovanou a tedy nepřekonanou hru. Opposing Force sice JE krátký jako každý mission pack, z herního hlediska byl však od své předlohy nebývale odlišný a to mu spolu se skvělou hratelností zajistilo vítězství. Sice v nevelké konkurenci, ale pořád vítězství.

Stupně vítězů: Když ne kvalita, tak alespoň kvantita. Tedy, možná je to jen můj pocit, ale singleplayer FPS bylo v posledním roce dost. Aliens vs. Predator, Kingpin, Wheel of Time a Requiem jsou ty nejlepší. 3D akční žánr se zkrátka stále drží.

Nejlepší multiplayer hra
Winner is: Quake III Arena - Rozsouzení této kategorie naopak nebylo nikterak snadné. Team Fortress II byl sice odsunut, přesto se během 12-ti měsíců objevily hned dvě hvězdné multiplayer akce. Obě jsou skvělé a svým způsobem jiné, takže někteří chytrolíni naoko prosazují názor, že by se němely srovnávat. Čas ovšem ukáže. Můj názor je, že jedinou vážnou nevýhodu Q3A, absenci většího počtu herních variant komunita brzy vygumuje. A možná právě ta (nevelká) komunita kolem UT bude nakonec i záhubou Unreal Tournamentu.

Stupně vítězů: Jen o maličký stupínek pod vítězem tedy Unreal Tournament. Z nespecializovaných her se nikdo moc nevytáhl, stále se daleko více hraje Half-Life a - mhhmmm - Quake 1. Snad jen Kingpin a Aliens vs. Predator za něco stály, ale na medaili to není.

Nejlepší ne-FPS hra
Winner is: RollerCoaster Tycoon - I hardcore quaker občas potřebuje vypustit a právě RollerCoaster Tycoon v tomto směru plní svou roli výtečně. Kromě toho je ovšem i skvělou hrou, která ve mne jako jediná hra z loňského roku dokázala vyčarovat stejné pocity jako ve starých časech. Tahle úžasně propracovaná simulace zábavního parku se zaměřením na horské dráhy má zkrátka srdce a kouzelnou hratelnost. A kromě toho, RCT je stejně vhodný pro pětileté jako pro třicátníky, což také o lecčems vypovídá.

Stupně vítězů: Jinak však musím říci, že mě letos na PC příliš her nenadchlo (na PS na N64 to bylo mnohem lepší). Z ostatních tedy jmenují alespoň Driver, Indiana Jones and the Infernal Machine, Gruntz a Midtown Madness. Snad máte lepší vkus a bavili jste se více.

Nejlepší nekomerční projekt
Winner is: Team Fortress Classic - Support vývojářů se stále zlepšuje a v posledním roce to dokázal především Valve Software, kteří začátkem dubna vydali bezplatně Team Fortress Classic. Nejen že jde o jediný projekt této velikosti od profesionálního týmu za který nemusíte platit ani korunu, ale ono i to srovnání s amatérskými projekty (a že i těch je díkybohu spousta) dopadá pro TFC skvěle. Klasický TF týmový deathmatch s různými postavami obohatil Valve o skvělé mapy a i v dalších měsících produkt vylepšoval do dokonalosti.

Stupně vítězů: Je toho hodně, takže jen telegraficky, ať se sem vejde co nejvíce - LMCTF pro Q2, Action Half-Life, Counterstrike pro HL, Redemption pro HL, atd. atd. Snad vyjde čas a budu se k této záležitosti moc ještě vrátit, byla by škoda na něco zapomenout.

To nejlepší z .cz
Winner is: QuakeHazard - Co že bylo největší událostí uplynulého roku pro české quakery? Není sporu - jednoznačně konání zatím největší Quake party v Česku. QuakeHazard pojmul v posledních říjnových dnech hodně přes stovku hráčů (zdaleka nejen z .cz domény) a doufejme, že ukázal všem pesimistickým strašpytlům, že to jde a nebude v historii Quake života v ČR osamocen. Obrovské díky patří jeho pořadatelům, účastníkům a celé české quake komunitě. Kam bysme se bez ní dostali...

Stupně vítězů: Na druhém místě je třeba zmínit skvělý komunitu podporující QuakeChannel, který si poklonu zaslouží už jen třeba díky Clanringu. A nezapomínejme ani na stále aktivní, skvělé a usměvavé NecroRaisers ;-).


Bludr
01-01-2000

Zpět na hlavní stránku...
Copyright (c) Jan Modrák, Quake-CZ 1996-1999
Design by Teether & Pittbull