Build engine mladého nadějného programátora Kena Silvermana se setkal s obrovským úspěchem. Byl sice vytvořen na míru Duke Nukema 3D, ale později byl zpracován na dalších hrách jako Blood, Powerslave a Shadow Warrior. Všechny byly sice zpočátku tvořeny v dílně 3D Realms, ale první dvě jmenované byly později v rozpracovaném stavu prodány různým dalším firmám. Redneck Rampage se tak stal vlastně úplně první hrou běžící na build-engine, která je od začátku do konce tvořená mimo 3D Realms, a sice spoluprací autorského týmu Xatrix Entertainment a dlouholetého harcovníka na herním trhu, společnosti Interplay.

Redneck Rampage není hra plná krve a raketometů. Je to taková humorná, "sociální" hra z vlastního pohledu, která by byla ještě před několika lety obyčejnou plošinovkou. A úspěšnou. Xatrix však jde celkem pochopitelně s časem a pokusil se tento námět, tak vděčný pro jednoduché typy her, vyhotovit v "dokonalejším" zpracování. Povedlo se mu to na výbornou, nicméně ani to dnes nestačí na kvalitní hru - konkurence je v tomto žánru obrovská. Nové "first-person" akční tituly přibývají téměř každým dnem a pro neznámý tým je nelehké dostat se na výsluní zájmu.

Tak - seriózní úvod máme za sebou a pojďme na to nejdůležitější. Tím v této hře není ani hudba, ani zvuky, dokonce ani grafika, nýbrž hratelnost spolu se zábavou. Přesto však začnu právě oněmi méně důležitějšími aspekty hry. Vzhledově hra doznala od Duke Nukema prakticky pouze jeden jediný znatelný rozdíl - zatímco jsou totiž všechny ostatní Build hry včetně "vsrtevníků" Bloodu a Shadow Warrioru dělány na nejnižší rozlišení s možností přepnutí na několikeré vyšší, v tomto případě je hra evidentně programována v hi-res 800x600 (vlastníci nadupaných počítačů si moho dovolit i 1600x1200!) a pro pomalejší počítače bylo zachováno ubohé (to v této hře platí skutečně doslova) rozlišení 320x200, ve kterém jsem byl nucen díky svému předpotopnímu systému hrát i já. Tato skutečnost je výborně znatelná na veškerých textech ve hře - nejrůznější cedule jsou čitelné jen s největším vypětím a soustředěním a údaje na stavovém pruhu často nerozeznáte vůbec. Co proti tomu dělat? Jediné - koupit lepší hardware.

Jinak si ovšem na její kvalitu stěžovat v žádném případě nemohu, díky velkému množství různého prostředí, které se zpravidla mění úroveň od úrovně (pila, letní kino, vrakoviště, čistička, městečko apod.) se v žádném případě nedočkáte stereotypu, na který jsme zvyklí z Quaka, Dooma a koneckonců i Duke Nukema. Vzhledem k tomu, že se vše odehrává ve skutečném světě, můžeme narozdíl od všem třech zmíněných hrách ocenit také realitu prostředí, která je na úrovni - skoro se mi zdá, jakoby grafici trávili jistou dobu na farmách mezi kurníky, vše je perfektně propracované. Samozřejmě tu je ještě technická stránka věci, která mírně pokulhává (např. raketa vystřelená do balíku slámy vyvolává stejný efekt jako při jejím vystřelení do kamenné zdi, totiž žádný), ale protože hra není simulátor farmáře, většina hráčů se nad tím ani nepozastaví.

Příběh nás zavádí do amerického farmářského městečka Hickston v Arkansasu, jeho obyvatelé jsou těmi posledními, mezi kterými by měli zástupci Mensy hledat adepty do svého klubu. Mezi ty nejprůměrnější osadníky patří i Leonardo a Bubba, kteří na každoroční slavnosti vyhrají jako první cenu nádherné prase Bessie. Obrat nastává ve chvíli, kdy z vesmíru přilétají ufouni a prase zcizí pro účely vlastních pokusů. Leonardo a Bubba se s tím nečekaně nesmíří a rozhodnuti získat svůj majetek zpět, se vydávají na cestu. Bubba ovšem evidentně patří mezi těžce mentálně postižené spoluobčany a jeho pohybové schopnosti se omezují na drbání se v rozkroku. Akce se tedy omezuje na Leonarda, potažmo na vás, potencionální hráče. Příběh je ještě mnohem zajímavěji a barvitěji popsán ve výborném manuálu, který je pojat jako místní noviny a který přeložil Franta Fuka, známá to osoba české herní scény.

Rozsáhlost hry bohužel není příliš vysoká - pouhé dvě epizody, to je snad nejméně ze všech podobných her, a situaci nezachrání ani rozsáhlost úrovní, které vám zaberou zpravidla kolem 30-ti minut. Jsou totiž zdlouhavé díky zbytečnému bloudění - architektura úrovní není moc kvalitní, na místo počítačové zábavy se autoři možná až příliš věnovali autentičnosti. Další výtku mám proti příšerám, kterých je neuvěřitelně málo - kromě psů, slepic, prasat a kraviček, které budou trnem v oku zejména ochráncům přírody, tu je jen několik málo druhů a pokud dobře počítám, až na několik typů zmutovaných ufounů jsou tu pouze dva typy protivníků. Ty vás provázejí prakticky celou hrou a na to je slovo stereotypní příliš slabé. Na druhou stranu musím pochválit arzenál. Kromě obligátní brokovnice a kulometu, který je opravdu vyvedený, protože bere v potaz odstředivou sílu, a téměř obligátního dynamitu a raketometu, zde nahrazeného kuší s dynamitem, tu je zbraň ukradená z mimozemské střelnice (mimochodem velmi účinná) či vrhač ostrých ozubených talířů z cirkulárky.

Nakonec bych se rád zmínil o zvukové stránce hry, která sice není tak viditelně kvalitní jako u největší konkurence, ale rozhodně nezapadá. Díky použitému systém se i zde na každém kroku setkáte s mnoha vtipnými a zároveň sprostými poznámkami Leonarda či jeho soupeřů. Na místo obvyklých .mid skladeb je CD doplněno skladbami country-kapel. To byla asi hodně nelehká volba, protože na jednu stranu sice podporují námět hry a doplňují vesnickou atmosféru, ale na druhou stranu nejsou nijak intenzivní či akční, jak se na správný soundtrack ke hře sluší a patří.

Celkově však nezbývá než konstatovat, že Redneck Rampage je kvalitním počinem. Rozhodně je na trhu řada lepších titulů stejného žánru, ale RR svůj účel, pobavit hráče, dokonale plní. Díky svému zaměření se hra rozhodně nestane deathmatchovým králem, dokonce v tomto směru upadne do zapomnění, ale na jedno přehrání je hra určitě skvělá. Otázkou je, zda to dnes stačí. V dnešní konkurenci asi ne ...

Na závěr jsem si připravil několik perliček ze hry, tak jak mne zaujaly a jak jsem si je zapisoval v průběhu hry.

- na některých místech jsou příliš vysoké převýšení, které není možné standartním výskokem překonat. Stačí přisunout nedalekou bednu a jste tam kde chcete.
- v jedné úrovni řádí tornádo - hráče odnáší o pořádný kus dál, na pokoji nenechá ani soupeře a blízká obydlí
- tzv. game-in-game; v jednom baru najdete bowlingovou hernu, kde si díky přiloženým koulím můžete skvěle zasoupeřit třeba i v deathmatchi. Nekupujte Kingpin či jiné specializované bowling simulátory, stačí vám Redneck Rampage :-)

Bludr

D
+ legrace
- tisícíšestistádevadesátá osmá kopie Doomu a dvěstědvacátáosmá kopie Djuka


CHEAT CODES:

Redneck Rampage

You must type these following codes in the game:

Type REDGUNS to get all weapons

EG: Type RED followed by:

all Give everything (keys, ammo, health etc)
beta Message "Eat me!"
clip Toggle Noclipping Mode ON/OFF
cluk ?
debug Debug mode ON/OFF
elvis Message "Elvis Lives!"
fuckngo### Levelwarp (# = Episode ## = Map )
guns Get all guns
hounddog Message "Elvis is dead!"
inventory Get all inventory items
monsters Toggle No Monsters ON/OFF
moonshine XXX Moonshine mode ON/OFF
rafael Message "For your grandpa!"
rate Shows framerate
showmap Showmap ON/OFF
skill# Change skill (# = a number between 1 to 4)
time ?
unlock All locks toggled
view External View (Same as F7)
yerat Another Debug Mode


LINKS: 

http://www.gamespot.com/action/redneckr/... recenze na Redneck Rampage, magazín Gamespot (hodnocení 7.4, VERY GOOD)
Yahoo! links ... Yahoo odkazy ke hře Redneck Rampage
http://www.redneck.org/ ... fan-site