Shadow Warrior je snad již desátá hra na technologii Build. Ta se však od dob první hry (tuším Witchheaven) značně změnila, což umožnilo Lo Wangovi, hlavnímu hrdinovi hry dát kůži na trh v konkurenci technicky dokonalých klonů Quaka. Ač je technicky značně pod neúprosným průměrem, nad laťku se odráží ostatními přednostmi, které u nás Quakerů mohou vyvolávat úsměv na tváři, ale pro jakéhokoliv rozumného člověka (nezapomňete číst mezi řádky:-) jsou dostatečnou kompenzací za onu technologickou zastaralost.

Ale od začátku, stejě jako  případě Bloodu provázely tvorbu Shadow Warrioru značné problémy. Anabáze začala již  v na počátku roku 1994, tedy dobách, kdy se na otázku "Co hraješ?" odpovídalo jen a pouze "Doom". Pozoruhodné na tom je, že tenkrát vlastně ještě neexistovali 3d Realms. Apogee tvorbu nijak nepodceňovala, ale jednoduše nešlo vydat dvě hry stejného zaměření současně, a tak po dtíhou argumentů Shadow Warrior musel ustoupit Duke Nukemu. Přesto se zachovalo několik screenshotů, dva z nich můžete vidět někde okolo.

 

Hlavním tahounem projektu byl od jeho prvních dnů Jim Norwood. Pánbůh ví, že jeho vize Shadow Warrioru byla daleko serióznější než jak dnes vypadá. Už to tak bývá - hlavní slovo má producent, v tomto případě George Broussard, který stavěl především na úspěchu Duke Nukema 3d a vnukl tak hře onu myšlenku "kresleného filmu" plného barevné grafiky, vtipných poznámek i osobitého arcade stylu, což je přesně to, co část fanoušků zarytě odmítá a zbytek vřele vítá. V každém případě děkuji Jimovi za to, že vydržel tlak produkce - jeho vize pravděpodobně nezůstane tak docela ztracena, vlastní totiž práva na pokračování hry, hodlá je se svým vlastním novým enginem využít a vytvořit právě to, co chtěl již před oněmi třemi léty. Doporučoval bych mu však změnit název, protože titul Shadow Warrior 2 mu sice několikanásobně zvedne prodejnost, nicméně obecenstvo bude očekávat to "svoje".

Pojďme však k věci - jak již bývá zvykem Apogee i 3d Realms, již několik měsíců (přesněji na konci května) před vydáním plné verze vyšla sharewarová epizoda. Obsahovala neobvykle málo úrovní (pouhé 4), ale přesto se setkala s velkou odezvou. Všechny čtyři úrovně napověděli, kam až se programátoři Buildu dostali. Tady je několik hlavních "předností", o kterých byla řeč na začátku článku.

1.) Sektor nad sektorem  - i u Duka jste se mohli setkat s místnostmi nad sebou, jen jste je nemohli vidět zároveň. Zde si můžete postavit sktuečnou budovu, například vlastní školu, kde budete vidět okny do všech pater. Jak prosté.
2.) Průhledná voda - u Quaka jen s 3dfx, u Shadow Warrioru jen tak s pouhou 2D grafickou kartou (ovšem pouze u malých jezírek). Nejde o nic přehnaně revolučního, Hexen II to umožňuje také, ale u Shadow Warrioru mne to velmi příjemně překvapilo.
3.) Řiditelné stroje - Lo Wang může svoje řidičské schopnosti skvěle využít - prakticky v každé úrovni se nachází nějaký stroj (tank, auto, vysokozdvižní vozík či jen autodráha), kterým (ve kterém) může pohybovat a zabíjet nepřátele. Stejně často jsou k dispozici i pouhé oevněné věže, ze kterých můžete střílet z kulometu (či ještě daleko zajímavějších zbraní:-) bez nějakého rizika újmy na zdraví či úbytku munice.
4.) Žebříky - maličkost, ale potěší. nyní můžete vylézat po zdech do jakýchkoliv výšek. Tento atribut byl například v Doomu často obcházen velmi úzkými schodišti.
5.) atd atd. ... CD soundtrack, 3d předměty napůl spritové, napůl voxelové, Capture the Flag, zabudováni boti (nikoliv jako oficiální feature, stejně jako u DN3D:Atomic Edition pouze s použitím parametrů) a další nové možnosti v multiplayeru a podobně.

  

Již tato sharewarová epizoda jasně ukazovala, že Shadow Warrior je skutečný klon Duka. Nejen engine, ale i důležitá přítomnost hlavního hrdiny a jeho osobitý humor. Jsou ovšem nekvalitní klony a kvalitní klony, a protože se Shadow Warrior po pár desítkách sekund zařadil mezi ty kvalitnější, není tato komerce na škodu - ať si 3d Realms vydělají peníze, protože my nebudeme podvedeni. Plná epizoda obsahuje pouze šestnáct úrovní (navíc ještě 4DM a 2CTF), což je i spolu se čtyřmi ze shareware verze opravdu pomálu, kupříkladu základní verze Bloodu bez datadisků čítá téměř dvojnásobek. Přesto vystačí na sloušný počet hodin akce, oproti Dukovi jsou totiž zjevně rozsáhlejší a hlavně obtížnější.

Na závěr této popisově chudé recenze se jen velmi krátce zmíním o grafice - hardwarové nároky jsou o stupínek vyšší než u Djuka. Rozhodně však nemá význam hru hrát v rozlišení 320x200. Ačkoliv například Quake v tomto rozlišení běhá poměrně slušně a vše je hratelné, grafika SW je koncipována na vyšší rozlišení a nevypadá proto v 320x200 dobře. Máte-li tedy slušný počítač (minimálně P120), oželte pár frejmů za sekundu a raději se pusťte vyše. Zde je již vše v naprostém pořádku a je vidět výtečně odvedená práce - v nejbližších dnech navíc 3dRealms vydají patch pro 3dfx, takže se můžeme těšit na ještě větší grafické orgie. Ale stejně, Quake rocks :-)

hodnocení: 80%
+ akce a humor, osvědčený z DN3d
+ monstra, zbraně, zvuky
+ výborný CD soundtrack
- sice zlepšený, ale přesto již předpotopní engine
- malý počet úrovní

Další recenze Shadow Warrioru najdete ve specializovaných magazínech (1.Entermedia 9/10, 2.PlanetQuake 7,5/10, 3.PCGames B+, 4.Hyperactive 8/10, 5.OGR 8/10,  6. GamesMania 6,5/10, 7.Next-Gen, N/A, 8. Eidolon 80%, 9.PCME 84%, ) - jak sami vidíte, většina z nich se vzácně shodla na hodnocení.
 


CHEAT CODES, některé pouze pro registrovanou verzi ...

SWCHAN: nesmrtelnost
SWGIMME: všechny předměty
SWGREED: všechny cheaty zároveň :-)
SWSAVE: Uloží příslušnou mapu na disk jako SWMAP.MAP
SWTREKxy: Přeskok úrovní, dle zadaných parametrů (x=epizoda, y=úroveň)
SWRES: Změna rozlišení
SWSTART: Restart úrovně
SWGHOST: Procházení zdmi
SWMAP: mapa

CONFIG: Displays "help config"
SWTRIX: Turn on Bunny Rockets w/ Rocket launcher
WINPACHINKO: Lets you win the pachinko game and get an item
SWNAME: In a multiplayer game, it changes your name.
SOUNDx: Plays Sound file 0-999 (x=Sound File) eg.SOUND 12
SWLOC: Use once, show framerate. Use again, show location in level.
 


LINKS:

Shareware verze ... přibližně 12mb dlouhá sharewarová verze Shadow Warrioru - čtyři úrovně, verze 1.2

Official SW Page ... oficiální stránka věnovaná Shadow Warrioru by Apogee/3DRealms. Najdete na ní však pouze základní informace a pár zajímavostí
GT InteractiveSW Page ... oficiální stránka distributora
Wang´s Dojo ... nejznámější fan-stránka, komplexní