Jan Modrák: Osobní deník (nejen) o videohrách

Všeobecné | Pátek 03.08.2012, 13:07

Zaujalo ve hrách: 3. srpna 2012

Minulý týden jsem měl dovolenou, takže pár postřehů přichází se zpožděním. Předpokládám, že už jste si všichni poslechli podcast Eurogameru s Martinem Schovancem z Xzone. Doporučuju, po úvodní téměř nesnesitelné řachandě a překřikování se atmosféra naštěstí zklidnila a Martin se dostal ke slovu. Pravda, celkově toho moc neřekl a neprozradil, ale i to málo jsou zajímavé postřehy - asi nejvíc mě zaujal jeho poměrně striktní názor na budoucnost digitální distribuce, konkrétně v optice českého trhu. Majitel Xzone vidí budoucnost spíše v cloudu a jeho zdůvodnění dává logiku. Logický je i záměr nabízet lokalizované hry - jinak to ani nejde, v opačném případě jde o globální trh, kde lokální distribuce nemá velké šance. Mimochodem, k tématu doporučuju tenhle velký rozhovor s šéfem amerického GameStopu.

Rozhovor s Randy Pitchfordem
na Eurogameru vznikl na preview akci k Borderlands 2, ale celý se týká Duke Nukem Forever. To je dávno uzavřené téma, ke kterému je škoda se vracet, ale budiž. Randy tady "svou" hru znovu a znovu obhajuje - místy je to trochu úsměvné (srovnání s Half-Life 2), jindy to má něco do sebe (srovnání s The Hangover). Zmiňuje také jakousi analýzu hodnocení recenzí, podle které mají prakticky všechny hry na grafu souhrnných hodnocení od 0 do 100% podobnou křivku s jedním obloukem. Duke Nukem Forever měl oblouky dva (Randy vtipně poznamenal, že graf vypadal jako ženská prsa) a recenzenti mu buď dávali hodnocení kolem 30%, nebo kolem 75%. Na tom něco je. Sám mám posledního Duka nainstalovaného, odehrál jsem cca tři hodinky a docela rád bych ho dohrál, ale vím, že se to nestane. Opravdu dobrých her je totiž pořád dost. Zaujala mě také poznámka v úplném závěru, kde Randy zmiňuje jakousi bulvární kulturu části herních novinářů. Všiml jsem si toho taky a nemyslím, že je to něco charakteristického pro britské weby (celkem často je to ale k vidění na VG247) - často herní web bez souvislostí a mnohdy zavádějícím způsobem vypíchne jednu větu z rozhovoru a postaví na ní novinku, která pak nezadržitelně letí internetem. Příklad? Třeba ta novinka o tom, že je snad podle průzkumů EA Dead Space příliš děsivý.

Gabe Newell se krátce rozhovořil o budoucnosti her, tady je asi nejdetailnější dostupný záznam. Je zjevné, že ve Valve hledí do vzdálenější budoucnosti než většina konkurence. Asi nejzajímavější komentář: "We think touch is short-term. The mouse and keyboard were stable for 25 years, but I think touch will be stable for 10 years. Post-touch will be stable for a really long time, longer than 25 years." To je dost odvážné tvrzení a fakt by mě zajímalo, co bude oním "post-touch".

Pár novinek z československé herní iOS scény. Falanxia vydala klon Boulder Dashe Caveman Dash - už jsem se tu o hře zmínil, grafika se mi nakonec nejeví tak špatná, spíše mě zaráží design misí. Už od desátého levelu jsem měl celkem problémy, navíc takovým tím otravným způsobem, kdy víte co a jak udělat, ale nedaří se vám to, ať už kvůli ovládání nebo nekompromisnímu designu. Nedojel jsem ani dvacet úrovní, ale netvrdím, že to někoho nemusí zaujmout. Cinemax vydal u příležitosti jisté sportovní události Retro Decathlon 2012 (vedle iOS i jako DSiWare), který se myslím povedl. Na pár hodin mě pobavil, soudě podle aktuálního leaderboardu jsou u něj mnozí schopni prosedět celé dny. A do třetice slovenský Tilliard, z téhle trojice jasně nejlepší, technicky i designově jednoznačně nejpropracovanější hra. Bohužel, jak je tenhle nápad inovativní, tak trpí nižší přístupností a přílišnou komplexností. A pak ještě nový projekt Rake in Grass, kartičková hra Northmark: Hour of the Wolf oznámená trailerem (předpokládám, že vyjde na iOS i PC). Ke hře toho nemám moc co říct, není to můj šálek kávy, ale musím se pozastavit nad tím, že Rake in Grass dva roky nevydali jedinou hru. Trestuhodně tak přišli o velmi dobré jméno, které si na PC i iOS scéně udělali hrami jako Archibald's Adventure, Crystal Cave, Be a King nebo Undercroft (mimochodem skvělý dungeon zdarma - práva na něj RiG prodali Jagexu). Velká škoda.

Kickstarter trochu ztrácí vítr z plachet, zdá se mi. Myšlenka, že se budou zákazníci moci aktivně podílet na rozhodnutí, které projekty dostanou zelenou a které si realizaci nezaslouží, je na papíře skvělá. Jenže není Kickstarter nakonec vlastně jen trh nápadů bez jakékoliv garance? A je opravdu jako stvořený pro originální a kreativní myšlenky, když se tu stejně jako všude jinde snaží vývojáři zalíbit hráčům a dostat se do jejich peněženek? Je to bohužel ještě horší. Trend je celkem zřejmý - vývojáři začali Kickstarter používat jako nástroj marketingu a především jako obyčejnou digitální distribuci, kde si ovšem distributor (zde Kickstarter) vezme pouhých 5% z ceny, zatímco jinde (např. Steam) přijdou o třetinu. Nemusíte být skvělí v matematice, abyste si spočetli, že se vám měsíční kampaň na Kickstarteru nemůže nevyplatit. A možnost otestovat koncept na zákaznících, kdy lze neúspěšný projekt zrušit dříve, než do něj investujete zbytečné peníze? Nenechte se vysmát! V poslední době je naprosto běžné na Kickstarteru narazit na projekty, které jsou třeba dva měsíce před dokončením. To s původní myšlenkou serveru nemá nic společného. Naštěstí tu máme ještě další druh projektů - ten, u kterých se alespoň zasmějeme...

Twitter Digest
@notch: The devs of Q.U.B.E. are accusing me of not being me: http://t.co/8g7Hqg8Y. Tohle moc pobavilo ;). Notch se na Reddit chatu na cosi zeptal kolegů vývojářů, kteří si mysleli, že to není skutečný Notch. Jenže byl a dokázal jim to právě tímhle tweetem...
@ShingoLa: Vatra Games RIP. Neznám podrobnosti, ale je mi to moc líto a všem vývojářům přeju brzké nalezení zaměstnání.
@pkrysa: První chvíle s Max Payne 3 a Paynea tam teda nikde nezaznamenávám. Ale je to skvělá postava, budu jí říkat Pepík. Měla to být nová IP. Bez komentáře, svoje dojmy z MP3 stále dlužím.
@ncroal: How did I not realize before tonight that the Nolans would be perfectly suited to adapt the Metal Gear series? +1
@tiedtiger: Also, "Nintendo" means "Leave Luck to Heaven". Never knew that.
@LewieP: There are 150+ games journalists in the UK. That seems like too many, it's inevitably going to lead to a Battle Royale situation. Nedá si někdo práci s podobnou statistikou pro ČR? Myslím, že by to bylo překvapivé číslo.
@davesade: A hele! Náhodou jsem našel záznam své přednášky o Amize! vimeo.com/24224275 Souhrn, ukázky, Amiga v praxi. Přednáška je poměrně hardcore, alespoň touto cestou doporučuju.
@spacejunker: Je Nintendo sponzorom Olympiady v Londyne? Ak nie, tak sa podaril husarsky kusok s 3DS pocas otvaracieho ceremonialu. Tady je video záznam.
@BenKuchera: This is why Valve is Valve and Zynga is in flames: Gabe wants to track and reward the most engaged players, Zynga wants to gouge them. Trefné
@crecenteb: Someone just asked Take-Two during their earnings call what the most professional game they released "with a cock." There was no answer ... Zde je záznam ;).