Jan Modrák: Osobní deník (nejen) o videohrách

Všeobecné | Pondělí 06.08.2012, 17:32

Dohráno: Uncharted Golden Abyss

Ani nevím proč, ale Uncharted na Vitu jsem si nechával stranou a dohrál před ní pár jiných her (konkrétně Rayman Origins a Resistance: Burning Skies, ale třeba taky Mutant Blobs Attack). Minulý víkend už jsem ale před odjezdem na dovolenou nevydržel a při naprosté absenci jiné zábavy na Vitě přihodil Golden Abyss do batohu. Z ohlasů přátel a verdiktů recenzí jsem tušil, že to bude docela slušná jízda, která sice nedosahuje kvalit velké trilogie z PS3, ale zároveň jim rozhodně nedělá ostudu. Ač opravdu velký fanoušek Nathana Drakea, smířil jsem se s tím a nic víc ani nečekal - spíš mě zajímalo, jak se vývojářům (handheldovou verzi místo Naughty Dogu kódovali specialisté v Bend Studiu) tu nevyhnutnou disproporci v rozpočtu podařilo tak šikovně ukrýt do malé paměťové karty. Možné je asi vše, ale tak nějak nepředpokládám, že Sony do vývoje Golden Abyss investovala desítky milionů dolarů, které stály jednotlivé díly Uncharted na PS3.

Nižší produkční hodnota na vás nevyskakuje z každé obrazovky a na první pohled si rozdílu nejspíš nevšimnete. Bend Studio mělo přístup do archivu Naughty Dogu a mohlo využít jejich mo-cap záznamy z prvních dvou dílů, takže na vizuálním stylu, animacích, ale třeba i herní mechanice nejsou znát v zásadě žádné kompromisy. Když Drake ručkuje po římsách a přeskakuje propast s vodopádem, cítíte se úplně stejně jako při hraní Uncharted 3. Úspory jsou znatelné spíše v rozsahu a obsahu hry - délka je zhruba poloviční (cca šest hodin ale není žádná tragédie) a design podstatně méně ambiciózní. Na velkolepé momenty, jaké si pamatujete třeba ze zatopené lodi v Uncharted 3, na přestřelky s vrtulníkem v Uncharted 2, případně na honičky s náklaďáky v Uncharted 1, na to prostě nebyly peníze. Také rozmanitost prostředí je dost omezená a vizuálně silné momenty (procházka tibetskou vesničkou, pamatujete?) tu chybí.

Nic jiného jsem ale ani nečekal, takže mě úspornost Golden Abyss neobtěžovala. Základní pilíře designu Uncharted tu ostatně nechybí - akrobatické přeskakování po skalách střídají strojově přesně naplánované přestřelky, přihoďte k tomu nějaké ty logické hádanky a především všudypřítomné cutscény a máte Uncharted tak, jak je znáte z PS3. Tedy skoro, až na ten příběh. Na Golden Abyss bohužel zjevně nespolupracovala Amy Hennigová (i když v kreditech v jakési konzultační roli uvedena je), která je podle méhou soudu jedním z nejlepších aktivních scénáristů v herní branži. Story je sice plná vtípků, jsou tu dvě nové hlavní postavy (samozřejmě nehratelné) a kvalita dialogů není úplně mizerná, jenže to prostě postrádá ten šmrnc "velké" trilogie, kterou napsala výtečná Hennigová. Dante mi od první věty lezl na nervy, chudák Sully je tu sotva poloviční, nejlépe jsou ale tyhle nedostatky viditelné na Marise. Sympatické děvče, jejíž postava se ale nesnesitelně dlouho nijak nevyvíjí a některé její zvraty nejsou dostatečně odůvodněné (lehký spoiler: v závěru hry třeba bez vysvětlení najednou začne používat zbraně, které předtím odmítala). Srovnání s Chloe a Elen je naprosto tristní.

Tohle znělo možná až příliš příkře a tak dodám, že v obecném marastu úrovně vyprávění ve hrách Golden Abyss rozhodně nepropadá. Dialogy jsou sympaticky obhroublé a do jisté míry plní svojí roli, jen prostě nejsou tak přirozené, chytré, nápadité a sarkastické jako v podání Hennigové. To mi bylo líto, ale pravdou na druhou stranu je, že tenhle nedostatek na malé pětipalcové obrazovce překousnete nejspíš daleko snáz, než kdybyste hráli na velké televizi.

Ještě alespoň jednou větou k ovládání. Nebo dvěma - hratelnost je doslova prošpykovaná prvky, ve kterých jsou do akce zapojeny jednotlivé featury Vity počínaje dotekovým displejem a konče gyro senzorem. Vývojáři v Bend Studiu ale většině z nich naštěstí vytvořili tlačítkou alternativu, kterou jsem téměř bez výjimky s radostí využil a mohl tak Golden Abyss hrát tak, jak chci. A užít si jí! Opravdu, když si odmyslím nedostatky v dialozích a příběhu, hrál jsem v podstatě klasickou Uncharted, jak jí znám a miluju na PlayStation 3. A jakkoliv byl Nathan Drake lehce z formy, pořád je to kanón a ve šplhání na skály se mu nevyrovná ani Miloš Bohoněk. Koneckonců, podívejme se na to z druhé strany. Právě jste dohráli celou trilogii Uncharted a někde jste si přečetli, že se chystá verze pro Vitu, že vyjde jako launch titul a že jí místo Naughty Dogu budou dělat specialisté na handheldy. Čekali byste, že to dopadne takhle dobře?

PS: Když už jsme u Vity - zítra zveřejním dojmy z dohrání Puddle, pozítří bych rád napsal pár dojmů k Vitě obecně.