Jan Modrák: Osobní deník (nejen) o videohrách

Všeobecné | Sobota 23.03.2013, 19:54

Zaujalo ve hrách: 23. března 2013

Před časem jsem tu psal o synergii Vity a indie her. Indie hry se na Vitu perfektně hodí a momentálně jí drží nad vodou - za posledních pár týdnů byly ohlášeny další atraktivní hry, které možná znáte z PC: Hot Miami, Frozen Synapse a dnes také můj oblíbený Thomas Was Alone. Dále to bude Luftrausers, Fez, Lone Survivor a spousta dalších - letos prý vyjde na Vitu celkem stovka her. Pro nás, kteří si Vitu bez velkého přemýšlení koupili, to jsou skvělé zprávy. Možná ještě zajímavější je ovšem fakt, že se indie hrám na Vitě opravdu daří! Tvůrce Retro City Rampage se nechal slyšet, že je PSN verze hry prodávanější než XBLA verze a Steam verze. A že na PSN si hru lidé častěji kupují na Vitě než na PS3. Zajímavé je také tvrzení Sony, že se třetina všech prodaných her pro Vitu prodá digitálně na PSN. Mimochodem, zaznamenal jsem kdesi toto URL, kde je zmínka o "self-publishingu" na PlayStation platformách. Nevím, jestli jde o nějaký nový jednodušší proces, ale třeba to některého zdejšího vývojáře zaujme...

Role vydavatelů začíná být stále zbytečnější. Mám z toho trochu škodolibou radost - hororových historek českých vývojářů, kteří narazili na hradbu nekompetentních hochštaplerů, si vybavuju nespočet. A nejde jen o vzdálenou historii - tak jako Altar na počátku století doplatil na neschopnost Virgin Interactive, tak si Kuju nedávno smlslo na Vatra Games, o čerstvé kauze Amanita Design ani nemluvě. Naštěstí se objevují úplně nové firmy, které indie studiím pomáhají a dokáží jim nabídnout dostatek dobrých důvodů k tomu, aby vydali hru pod jejich značkou a nikoliv nezávisle. Z menších aktivit jsem si všiml Nicalis nebo Curve, hodně zajímavý je článek PA Reportu o Devolver Digital. V této souvislosti stojí za zmínku, že podobnou roli chtěla kdysi u nás hrát Idea Games a nepletu-li se, o něco později i uskupení Praguematic. Možná ta myšlenka tehdy předběhla dobu, možná to její nositelé jednoduše nevzali za dobrý konec. Věřím ale, že by dnes spousta nadaných vývojářů, kteří se bohužel neorientují v marketingu, něco podobného ocenila.

Tak jsem tento týden poprvé zainvestoval do projektu na Kickstarteru! Pravidelně tam narážím na pozoruhodné projekty, ale nakonec jsem zatím vždycky odolal s tím, že si hru případně pořídím po vydání. Když jsem ale takhle jednou dorazil domů v dobré náladě po pár pivech, neodolal jsem a poslal pár dolarů autorovi Another Castle, mariovky s náhodně generovanými levely. Je mi jasné, že řadu z vás tato hra vůbec neosloví, o konkrétní projekt ale ani tak nejde. Jde o princip - nevoní mi sebezajímavější projekty lidí, kteří by evidentně neměli problém sehnat peníze, případně je dokonce velmi pravděpodobně mají na soukromém účtě, ale nechtějí riskovat. Naopak fandím nadaným začátečníkům, kteří nemají podporu médií či komunity a především opravdu nemají peníze, tudíž žádají poměrně zanedbatelnou sumu.

Twitter Digest:
@botherer: Hey, gaming press, can we stop calling games "addictive" in the list of positives? It's not helping. You mean, "fun". +1
@eb42: "Congratulations!  We are pleased to advise you that we are authorizing CINEMAX, s.r.o. for Wii U software development." Snad se mám na co těšit!
@Polygon: Here's a picture, though it's actually got people in it now.  . One more picture of Polygon HQ, but then we have to get back to our silent staring.  . Dva obrázky z kanclů Polygonu. Takhle to u nás nevypadá ani v Mafře.
@terrycavanagh: I am a little worried about this review! .
@jakubweber: Víte co je stejně srandovní? Na obalu Sim City @gamescz: "..Nejlepší v historii..", a pak tomu dají 5/10. Teď nevím kdo se víc shodil.
@schovanec: Xzone dneska slaví 12. narozeniny a při té přiležitosti jsem sepsal vzpomínkový článek 12 osudových her: http://t.co/VDfFVDB34w. Tak všechno nejlepší, ať ten retail ještě pár let frčí!
@davesade: Co je to ten Harlem Shake? Vypadá to jako nějaká nová hra pro Kinect.