Jan Modrák: Osobní deník (nejen) o videohrách

Všeobecné | Pátek 31.01.2014, 00:26

Nintendo a jeho plány 1/2

Nad ránem Nintendo oznámilo své plány, jak zvrátit nepříznivé finanční výsledky a Satoru Iwata zmínil řadu věcí, které má firma pod jeho velením v plánu v krátkodobém i dlouhodobém horizontu. Pro příznivce Nintenda jde o nezbytné čtení - místo summary třeba na Wired nebo Polygonu doporučuju rovnou anglický transkript japonského briefingu. Mám k tomu pár postřehů a vlastní shrnutí, či chcete-li interpretaci. Začnu jedním určujícím citátem, který je pro mě definicí toho, čím mě Nintendo dlouhodobě přitahuje bez ohledu na to, že tato strategie přináší vedle úspěchů i selhání...

"Nintendo is not a resource-rich company, with only a little more than 5,000 employees on a consolidated basis. We cannot achieve a strong presence by imitating others and simply competing in terms of size. We have often received advice on overcoming our weaknesses in comparison with other companies and have been questioned about why Nintendo doesn’t follow suit when something is already booming. From a medium to long-term standpoint, however, we don’t believe that following trends will lead to a positive outcome for Nintendo as an entertainment company. Instead, we should continue to make our best efforts to seek a blue ocean with no rivals and create a new market with innovative offerings as a medium to long-term goal."

Fakt: V krátkodobém horizontu se Nintendo bude snažit o oživení Wii U, a to na několika frontách. V rámci Virtual Console bude i na velké konzoli publikovat staré hry z Nintenda DS (dosud to nebylo možné kvůli blíže nespecifikovaným technickým komplikacím), značně urychluje spuštění konzole a posléze hry (v plánu v rámci letního updatu), zaměří se na podporu NFC funkcí, a především obecně na zdůraznění konkurenční výhody v podobě GamePadu. To prý bude jednou z hlavních letošních priorit Shigeru Miyamota a jeho týmu.

Komentář: Nemyslím, že je ještě možné Wii U zachránit (snad v případě zlevnění konzole, to ale Iwata výslovně odmítl) a působí to na mě dojmem, že Nintendo pouze redukuje škody. Pokud na Wii U vyjde ještě pár špičkových first-party her (což určitě vyjde), budu spokojen, ale stejně tak budu spokojen, pokud Nintendo nebude tuhle klinickou smrt zbytečně prodlužovat a včas vrhne síly na další konzoli. Zmíněné plány nemohou nic zásadního změnit, jde vlastně o drobnosti. Snaze zaměřit se na inovativní využití GamePadu sice tleskám, nicméně přichází s křížkem po funuse. Před pár dny jsem dohrál nového Donkey Konga (vychází na konci února) a při hraní na televizi je GamePad kompletně černý - funguje výhradně jako ovladač. Miyamotovi přeju hodně štěstí, ale pokud ho teď osvítí nějaká kreativní idea, my se jí dočkáme někdy v roce 2016. Čili to, o co tu teď běží, jsou hry. Jakékoliv first-party hry. Jako třeba Mario Kart 8, který byl potvrzen na květen.

Fakt: Nintendo 3DS je prý v dobré kondici, celosvětové prodeje dosáhly 42.74 milionů kusů a platforma je tak údajně rentabilní. Iwata je, zdá se, spokojen.

Komentář: To rád slyším. Netajím se tím, že mám 3D efekt dlouhodobě vypnutý a k 3DS tak nemám kdovíjak blízký vztah. XL je super kus hardwaru, ale s Vitou trávím daleko víc času (převážně kvůli vynikající indie podpoře). U 3DS hraju prakticky výhradně first-party tituly Nintenda, těch je ale poměrně dost a bývají to zpravidla hodně vydařené a robustní hry na desítky hodin. Takže fajn, byť si to asi Nintendo původně malovalo trochu jinak.

Fakt: Herní konzole zůstávají přes ony nové plány (viz druhá část) hlavním byznysem firmy. Nintendo věří, že mají specializované herní konzole stále budoucnost. Vágně tu je zmíněno probíhající plánování a vývoj budoucích konzolí, v této souvislosti pochopitelně i nezbytnost inovací. Konkrétně je uvedena snaha o unifikaci na úrovni jednoho účtu, který nebude vázán na konkrétní hardware. Účet má být dostupný nejen z platforem Nintenda, ale třeba i z mobilních telefonů.

Komentář: Unifikovaný účet je něco, co má konkurence už řadu let. V tomhle je Nintendo hodně pozadu a mě to jako zákazníka štve. Bezplatná rada: vyřešte to rychle a bez zbytečných řečí. Pokud jde o budoucí konzoli, z následného QA (reportované jedním z analytiků, viz tento a tento tweet)  se zdá, že by mohlo jít o hybrid televizní a kapesní konzole s unifikovanou architekturou.

Fakt: Chytré telefony hrají v plánech Nintenda důležitou roli, což bylo vděčným mediálním tématem posledních dnů. Iwata o těchto plánech ovšem hovoří velmi vyhýbavě a neurčitě - na jedné straně se vymezuje vůči zprávám, podle kterých bude Nintendo produkovat na telefony plnohodnotné hry a tvrzení, že na telefonech vyjde Mario hra, by podle něj bylo zavádějící, na straně druhé říká, že k využití potenciálu chytrých telefonů vyčlenil malý tým vývojářů, nijak ho neomezoval a dokonce ani nevyloučil vývoj her s použitím postaviček Nintenda. Nějaká aplikace prý vyjde ještě letos.

Komentář: Přeberte si to sami, já se nechám překvapit ;-). Pokud jde o hry, možná, že ani Nintendo samo ještě úplně přesně netuší, co chce. Minihry? Interaktivní promo? Možná. Rozhodně je ale cílem nikoliv prodej, ale výhradně propagace, byť zábavná a podmanivá. Z dílčích vyjádření pak vyplývá, že může jít klidně o aplikace, se kterými bude možné spravovat účet a například přes ně nakupovat hry. Fajn věc, ale nic nového pod sluncem (Steam i konkurenční konzole). Zajímavá bude spíše avizovaná snaha oslovit tímto kanálem nové zákazníky. Otázka za miliardu dolarů: Jak?

Fakt: Nintendo chce upravit byznys model a vytvořit například jakýsi věrnostní systém s flexibilními cenami. Zvýhodněni by mohli být hráči, kteří kupují hry pravidelně, ale třeba i ti, kdo ke hraní přizvou kamarády. Snahou je motivovat zákazníky k tomu, aby hráli více her, aniž by třeba nutně museli více utrácet. Toto je střednědobý plán, ale experimentovat s ním chce Nintendo ještě na Wii U.

Komentář: Tohle zní jako prkotina, ale je to chytrý nápad typický pro Nintendo a klidně se z toho může vyklubat něco zajímavého. Místo aby zkopírovali klasický jednoduchý předplatitelský model konkurence, vymýšlí vlastní koncept. A proč vlastně ne? Koneckonců, Nintendo už s tím v poslední době experimentovalo, viz nejrůznější vánoční promotion u 3DS her. Tweet zmíněného analytika dokonce naznačuje, že by se cena mohla upravovat podle celkového počtu hráčů - čím jich je více, tím bude levnější. Mhmm...

K zásadnímu oznámení ohledně nové platformy zaměřené na zdraví se vyjádřím v druhé části v nejbližších dnech.