Jan Modrák: Osobní deník (nejen) o videohrách

Všeobecné | Čtvrtek 05.02.2009, 03:40

Nová éra Electronic Arts

Když už se česká herní blogosféra tak pěkně rozepsala o Electronic Arts, přidám se. Pokud jste to nezaznamenali, EA před pár dny pozvali některé české herní bloggery na speciální prezentaci Burnout Paradise pro PC a vyzkoušeli si tenhle ve vyspělých zemích běžně používaný způsob PR, kdy se poměrně levně získává hodnotná publicita prostřednictvím opinion makerů. Nepochybuji, že se touhle cestou budou PR oddělení herních vydavatelů vydávat častěji a je to samozřejmě dobře. Můj příspěvek se ale Burnoutu týkat nebude - hru krátce hraju a jsem z ní trochu rozpačitý. Vždycky jsem bral tuhle sérii jako odpočinkovou a bavil mě klasický arkádový styl Takedownu s jednoduchou strukturou postupných závodů bez jakékoliv volnosti. Tu ale těžko autorům vyčítat, hra je úspěšná a tohle je spíš můj osobní problém spočívající v komplikovaném vztahu k závodním hrám. Raději tedy k věci.

O EA jsem před pár měsíci napsal do Score dosti pochvalný článek, který by s trochou nadsázky klidně mohl být považovaný za placené PR - jenže aktivita EA Partners si opravdu zaslouží pochvalu a v posledních letech díky ní můžeme sledovat z líhně této dříve kritizované firmy řadu velmi originálních IP s inovativní hratelností. Článek si přečtěte, ideálně hned, než budete pokračovat.

Chci se totiž vrátit ke včerejší finanční zprávě a konferenci EA, která přinesla nebývalé množství zajímavých a překvapivých oznámení v čele s nečekanými odklady The Sims 3, Dragon Age a dalších titulů, které už jsou (alespoň co jsem tu či onde slyšel) v podstatě hotovy. Přes fakt vyřčený v minulém odstavci totiž Electronic Arts prožívá dosti složité období, jehož důsledkem jsou stagnující příjmy, stoupající ztráta, nezbytné škrty v nákladech, masivní propouštění a samozřejmě propadající se cena akcií (což sice v dnešní době není nic neobvyklého, ale EA klesá hodnota více než ostatním herním firmám). Pregnantně to shrnul Ben Fritz (tamtéž také přehledná sumarizace ohlášení z konference) - EA už není vydavatelskou mocností, kterou bývala. Otěže převzal Activision Blizzard, jehož hodnota je nyní ve srovnání s EA více než dvakrát vyšší!

Příčiny? Všeobecně se zcela po právu hovoří především o nepochopitelném ignorování Wii, kde dominovalo samotné Nintendo s asistencí některých osvícenějších firem jako je Ubisoft. Je s podivem, jak pozdě tohle EA došlo a teď jí nezbývá než lízat rány (na včerejší konferenci Riccitello zmínil u této platformy pouze 5% růst příjmů a nulový růst podílu na trhu Wii her - to jsou tragické výsledky, stejně jako fakt, že byl počet Wii titulů poloviční proti ostatním konzolím). Padl odvážný slib, že s Wii hrami EA bude chtít dosáhnout na kvalitativní úroveň Nintenda a kromě slibného tenisu asi nejvíce publicity získal Dead Space (pravda, nečekaný port, ale vzhledem k úspěchu Resident Evilu 4 vlastně docela logický).

Inu, uvidíme. Vedle důrazu na Wii se EA hodlá zaměřit na menší počet titulů a lépe (déle) je propagovat. Jestli to bude stačit, těžko říct. Ale Riccitello je zkušený manažer a zjevně vedle povrchních slibů dělá i zásadní interní rozhodnutí - je sice smutné, že o práci přišlo už přes tisíc lidí, ale ušetřená půl miliarda se v této složité době hodí. Náklady na vývoj jsou dle vyjádření EA stále příliš vysoké a neefektivní (co by jiné firmy daly za "zklamání" v prodejích Dead Space a Mirror's Edge, které přitom prodaly přes milion kusů?) a bolestivé utahování opasku tak bude určitě nadále pokračovat. Podobně je na místě šikovnější marketing - kvalitní hry s vyššími hodnoceními než byla EA dosud zvyklá si ho určitě zaslouží. A drobná šílenost na závěr - vzhledem k výrazně nižší hodnotě EA vůbec není od věci úvaha nad jejím převzetím, třeba nějakým mediálním gigantem. Kdo by to před dvěma lety čekal?

PS: Ten Dead Space na Wii mi udělal radost, byť si ho asi nezahraju. Vedle Segy (Mad World a The Conduit) je tu totiž další firma, která se (podle mého názoru zcela oprávněně) domnívá, že Wii není totální casual a že si řádné zacházení zaslouží i hardcore hráči.