Indie tip #43: Plants vs. Zombies
A zase ten PopCap! Po Bejeweled Twist nyní přichází s hrou, která je zdánlivě mnohem originálnější - v Plants vs. Zombies totiž hájíte svůj dům před nájezdy zombií, přičemž k tomu používáte poměrně nekonvenční zbraně. Viz název hry. Skutečnost je samozřejmě trochu jiná a i tady PopCap znovu chytře využil jistý herní fenomén a pozvedl ho na úplně jinou úroveň. Tím fenoménem je v tomto případě žánr Tower Defense (vedle nespočtu flashovek bych zmínil třeba Ninjatown pro DS nebo PixelJunk Monsters pro PS3), který ovšem teprve v podání PopCapu získává punc přístupné casual hry. Ostatně, když si odmyslím stařičký Rampart, nikdy jsem tomuto žánru nepřišel na chuť. Až teď! Plants vs. Zombies je báječná oddychovka, která má humorné zpracování (vedle obyčejných zombií na vás po pár levelech vystartuje zombie-oštěpař nebo zombie-čtyřbob, celkem jich je 26 druhů) a podivně chytlavou hratelnost. Není to vůbec puzzle (s výjimkou pár dílčích úkolů v režimu miniher), je to spíše logický rychlík, kde je ovšem důležitá precizní příprava a výběr vhodných bojových pomůcek před bojem. Když jsem tu kdysi volal po svěžích herních konceptech v casual branži, možná jsem neměl na mysli klon Tower Defense, ale je to rozhodně dobrý začátek a povedená hra s tradiční "popcapovskou" návykovostí. Takže kupujte, ideálně přes Steam, kde je to za 10 Euro (jinde za dvojnásobek) a navíc tam jsou achievementy.
Mimochodem, před pár měsíci se mi podařilo dostat do beta programu PopCapu, v němž s několika desítkami dalších hráčů testuji připravované hry. Je to zajímavá zkušenost - nemůžu se bohužel podělit o konkrétní dojmy z konkrétních her, nicméně pro tuto úzkou skupinu testerů tu PopCap nabízí k vyzkoušení i tituly, které zjevně nebudou dokončeny letos a jde téměř o prototypy. V tomto se PopCap od ostatních casual studií odlišuje - jeho "production value" je vysoko nad konkurencí a vývoj v jeho podání je až téměř nepochopitelně puntičkářský, ať už z pohledu technického zpracování, nebo co do herního designu. Plants vs. Zombies jsou toho názorným příkladem - dle tohoto rozhovoru byl projekt ve vývoji tři roky a na každou vydanou hru jich firma dvacet zahodí.
PS: Jen drobná výtka k tomu technickému zpracování. Je opravdu nutné v roce 2009 casual hru vyvíjet výhradně v rozlišení 800x600? Chybí tu jakékoliv vyšší rozlišení, o widescreenu nemluvě. Rozumím tomu, že je u kreslené grafiky podpora různých rozlišení možná složitější, než to vypadá, nicméně mi nezbývá, než hrát v malém okně - ve full screenu to vypadá strašlivě...