Jan Modrák: Osobní deník (nejen) o videohrách

Všeobecné | Středa 21.10.2009, 18:20

Kolik by měly stát hry?

Jasně, tohle je hodně tenký led, ale taky zajímavé téma, zvláště v poslední době. Po očku stále sleduju extrémně úspěšný AppStore a říkám si, jak bezvadné to majitelé iPhonu mají. Tisíce her po dolaru, to je obrovský výběr za peníze, kvůli kterým vám ani nestojí za to hledat pirátskou verzi (a že to prý na iPhonu jde velmi snadno). Dvacet korun, kdo by se s tím zdržoval? To je cena, za kterou nakupujete jaksi impulzivně a ani vám příliš nevadí, že si čas od času omylem koupíte něco, co vás pak vlastně ani nebaví. Jako když si koupíte párek v rohlíku, abyste zahnali hlad, nebo v trafice časopis, aby vám ta cesta tramvají rychleji utekla. Za chvíli už o tom nevíte.

S údivem jsem si tedy přečetl vyjádření šéfa Ngmoco, podle kterého je podíl pirátských her i na iPhone 50 až 90%! Tak to vidíte, tím tedy padá notoricky známý argument pirátů, kteří tvrdí, že by si hry kupovali, jen kdyby za ně vydavatelé chtěli rozumné peníze - asi jim dolar za mobilní hru nepřipadá jako rozumný peníz. Tahle cenová politika a otevřenost platformy se sice trochu vymyká kontrole (Apple pokud vím původně App Store vůbec nepovažoval za zlatý důl a mělo jít spíše o doplňkovou službu) a tvořit dnes na iPhone už dávno není takové terno, jako dřív, ale to už je na jiné povídání.

Důležité je, že v AppStore docela úspěšně koexistují hry za dolar s těmi za pět nebo deset dolarů, což mi trochu připomíná situaci z 8bitové éry v 80. letech, kdy se ve Velké Británii z důvodu vysoké míry pirátství společnosti jako Codemasters prosadily vydáváním extrémně levných her za 2 libry. Ačkoliv šlo často o excelentní hry (za všechny třeba série Dizzy), přesto vedle nich bylo možné uspět s hrou za plnou cenu (tuším že 12 až 15 liber) - buď známou licencí, nebo výjimečnou kvalitou. Totéž se nyní opakuje na AppStore a troufám si tvrdit, že se to s rostoucím významem digitálního downloadu stane v herní branži standardem - čeká nás větší rozptyl cen a nezanedbatelná nabídka titulů za extrémně nízké ceny. Koneckonců to není žádná vize budoucnosti, náznaky už jsou vidět dnes.

Samozřejmě to s sebou přinese jisté komplikace (viz poslední věta druhého odstavce), ale tak už to bývá, když se kácí les. V podobné, ale vlastně ještě mnohem složitější situaci je hudební branže a jedním z hojně medializovaných pokusů byl prodej "za vaši cenu" (asi nejznámější je případ Radiohead), kdy si zákazník mohl sám vybrat, kolik za jejich album zaplatí. V poslední době jsme byli svědky stejného testu i v herní branži - Eidos takhle po omezenou dobu předprodával Championship Manager 2010 (výsledky pokud vím nijak nemedializoval), minulý týden totéž zkusilo nezávislé studio 2D Boy se svým úspěšným indie hitem World of Goo. Akci prodloužili až do neděle, ale na svém blogu už se pochlubili průběžnými výsledky. Hru si u příležitosti téhle velkorysé nabídky koupilo 57 tisíc lidí za průměrnou cenu 2,03 dolaru, přičemž celých 17 tisíc lidí tvůrcům "zaplatilo" jediný cent. To tedy asi bude ta rozumná cena!

V nové anketě (viz sloupek napravo) si můžete zahlasovat, jaká je podle našeho názoru férová cena nové AAA hry. Osobně jsem zaškrtl tisícovku - asi bych zaplatil i víc, ale to je cena, za kterou si můžete (byť s odřenýma ušima) koupit Uncharted 2 na některých jiných místech této planety, takže mi přijde férové, že bych za ni stejnou částku platil i já. Ale to už je zase na jiné vyprávění. Ostatně, při pohledu na cenu nového Wolfensteina na Steamu (pro nás 59,99 euro, pro Američany 49,99 dolarů) si říkám, že jsem možná až příliš velký optimista.