Jan Modrák: Osobní deník (nejen) o videohrách

Všeobecné | Sobota 28.08.2010, 11:25

Dohráno: Mafia 2 (bez spoilerů)

Přemýšlel jsem, jak bych Mafii 2 hodnotil, kdyby mi jednoho obyčejného dne přistála na harddisku, přičemž bych předtím o existenci projektu neměl ani potuchy. Netušil bych, že jde o českou hru, nebylo by to pokračování jedné z mých nejoblíbenějších her vůbec, netěšil jsem se na ní šest let a neměl jsem ani konkrétní očekávání daná mj. různými přísliby v rozhovorech, které nakonec nebyly realizovány. Hype je prostě prevít a já se přiznávám, že jsem od Mafie 2 čekal víc.

Nejprve ale to dobré. Příběh, samozřejmě. Skvěle napsané dialogy, věrohodné postavy, poutavá zápletka, výtečně nastříhané příběhové animace (stížnosti na jejich délku považuju za absurdní, tohle přece není Pac-Man), vtipné i drsné hlášky... mám výhrady k příliš otevřenému a jakoby useknutému konci (snad příslib zajímavých DLC?), chyběla mi tam romance (jistě, hry se jí obvykle vyhýbají, první díl se o ní ale odvážně pokusil a zvládl to skvěle), ovšem jinak je příběh hlavním motorem Mafie 2.

A pak Empire Bay, opravdu velký trumf a trefa do černého! Před lidmi, kteří v 2K Czech tohle město „postavili“, nemůžu než smeknout. Jimi vytvořený svět patří mezi nejvěrohodnější herní místa vůbec. Empire Bay jistě není největší lokací v sandboxové hře (v tomhle se kupříkladu San Andreas těžko může rovnat), ale se svojí autenticitou a propracovaností je na špici. Mám novodobou historii rád, často přemýšlím, jaké by to bylo, žít na začátku minulého století, nebo v 50. či 60. letech a Mafie 2 mi tenhle sen vlastně splnila – Empire Bay opravdu „žije“ a i když nemůžete vstoupit do každého baráku, projet se nadzemkou nebo si vzít taxíka, několikrát jsem se při plnění úkolu zapomněl a jen tak se projížděl uličkami a toulal se nadšeně místy, do kterých mě příběh vůbec nezavedl...

A právě v tom tkví můj hlavní problém s Mafií 2. Pro mě je to bez ohledu na hype hra nenaplněných ambic a nesplněného potenciálu. Jako by vývojářům stačil ten skvělý příběh a jako by si řekli, že z toho nádherného města každému spadne čelist a bude to stačit. Inu, spadla mi, samozřejmě, ale po dohrání hry mi to přišlo až trestuhodně málo. V takhle úžasném městě udělat jen patnáct misí na 10 hodin hraní? Misí, které z velké části hřeší na to, že je střílení a ježdění zábavné samo o sobě (třetí část, pěstní souboje, mě převážně nudila)? Kde jsou nějaké originální úkoly nebo alespoň jeden, proč třeba nelze některé mise realizovat několika různými způsoby? Kde je stealth, kde jsou vedlejší mise, co větvení příběhu... nechci moc komentovat vyjádření 2K, ale jedno si neodpustím – na otázku, proč se rozhodli alternativní konce redukovat na jeden jediný, bylo před časem odpovězeno, že se rozhodli udělat zakončení jedno a pořádné. Tak to vám za to pořádné zakončení pěkně děkuji!

A nejhorší na tom je, že tohle není jen pocit. V Empire Bay jsou lokace, kam se vůbec nepodíváte, ale jsou tam také telefony, které můžete používat aniž by to mělo význam, je tam možnost pití a jezení, které je vzhledem k automatickému léčení zbytečné (pravda, tohle má třeba i Red Dead Redemption, ale to neznamená, že to chápu) a je tu i řada dalších indicií, které nasvědčují tomu, že výsledek není hrou, jakou byla původně zamýšlena. Že byly plány mnohem velkolepější, ale z toho či onoho důvodu byly redukovány na nezbytné minimum. Hype stranou, ale pokud vám tvůrci po absolvování celého příběhu neumožní ani tu zpropadenou volnou jízdu, je něco někde špatně. To by byl opravdu takový problém, nechat nás jen tak volně se projíždět městem, byť bez jakékoliv motivace? To se pak jen naštvaně ptáte, jak by s Empire Bay naložil Rockstar. V tomhle směru přece i ta stará Mafie 1 nabídla nesrovnatelně větší možnosti a rozmanitější scénář.

Mám na Mafii 2 spoustu skvělých vzpomínek. Líbil se mi úvod v překvapivé lokaci, líbil se mi Vitův nucený přesun do další překvapivé lokace (jakkoliv si samotný obsah téhle mise zasloužil trochu větší pozornost), za srdíčko mě (doslova!) vzala předposlední mise, bavilo mě řízení a řada dalších prvků, nápadů a segmentů hry, ale neustále jsem si říkal, že tohle či ono mohlo být lepší, jiné, velkolepější. Že je Empire Bay na tuhle hru škoda. Že to je jako nějaká velkolepá Kaplického budova s jedním docela pěkným a útulným malým bytem uvnitř. Zkrátka, pro mě je Mafia 2 dobrá hra, která ale trestuhodně nesplnila obrovský potenciál. A nemyslím teď potenciál dlouholetého vývoje, ale opravdový potenciál hry, která mohla a měla být lepší. Až si jí zahraju za rok nebo za dva, možná změním názor, celkové dojmy jsou určitě pozitivní, ale marná sláva, té pachutě v ústech se přes všechna pozitiva zbavit nedokážu. Čekal jsem víc.